webForumDet fria alternativet

Nya iMac G5!

Datorhårdvara

16 svar · 832 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Nya, snabbare iMacar finns nu :)

http://www.apple.com/imac/

Synd att plånboken säger nej just nu... :(

Nån som vill vara med och råna en värdetransport? ;)

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Jag är gärna med, inte för att jag behöver en ny dator men ett par högtalare ;). Och ja, det har faktiskt med Apple att göra eftersom jag provlyssnade de i, just det, en AppleStore. Harman Kardons underbara skapelse som dessutom pumpar ut enormt bra ljud...Tyvärr är de ganska dyra också :(.
Som sagt, jag är gärna med och rånar, men ring inte mig, jag ringer dig :e

Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Najs, men när kommer en riktig HTPC från apple? Vore grymt med en ny version av Mac Mini som är både kraftfullare och har htpc-funktioner :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Coccozz skrev:

Jag är gärna med, inte för att jag behöver en ny dator men ett par högtalare ;). Och ja, det har faktiskt med Apple att göra eftersom jag provlyssnade de i, just det, en AppleStore. Harman Kardons underbara skapelse som dessutom pumpar ut enormt bra ljud...Tyvärr är de ganska dyra också :(.
Som sagt, jag är gärna med och rånar, men ring inte mig, jag ringer dig :e

Jag sitter med soundsticksen och suben :D Troligen de snyggaste högtalarna som har gjorts. Och fint och klart ljud. Räcker till min iBook och mina 22,9 kvadrat hur som helst :D

Man blev dock sugen på en iMac nu! 12 000 för + nån tusing för mer minne och hd. Nästan samma pris som jag köpte min iBook för så. Det roliga är att det kom nya iBooks för under 10 000kr 2 månader efter att jag hade handlat - dessutom laddade med 0,25 mer MHz, 10GB mer hd, air port-kort m.m.

Lite synd. Bästa köpet gör man direkt efter nåt har släppts.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Herman skrev:

Najs, men när kommer en riktig HTPC från apple? Vore grymt med en ny version av Mac Mini som är både kraftfullare och har htpc-funktioner :)

Vad är det den saknar i den vägen?

Herman skrev:

Najs, men när kommer en riktig HTPC från apple?

Skulle en HTPC vara bättre än dubbla 2,7 GHz G5-processorer?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

magnusfeldth skrev:

Herman skrev:

Najs, men när kommer en riktig HTPC från apple?

Skulle en HTPC vara bättre än dubbla 2,7 GHz G5-processorer?

Ja, en HTPC är tystare.

Men en "Mac mini" som "HTPC" vore inte fel, vet fler som kopplat en "Mac mini" till sin PC för att titta på filmer.

vad är htpc? :)

Home Theater PC. Du använder helt enkelt PC:n till att spela upp musik, filmer, mm. Det är där en dator som Mac Mini kan vara intressant. Den är nämligen väldigt tyst. En gissning från min sida, är att den säkert fungerar bra som en htpc. Men nu påstår Herman att den tydligen inte räcker till. Jag är nyfiken på vad den saknar.

Jaha, en sån har min bror tror jag. Jag kan använda min iBook till allt det där med en del begränsningar. Då jag inte har nån värsting-tv räcker VGA-utgången alldeles utmärkt.

Osäker på om apple vill skapa någon nöjesmaskin. Ska de göra en allt-i-ett-lösning så kommer det att vara mer än så. Vore kul att veta om de har planer på en multiPod också. Telefon, mp3-spelare med utgång för externa högtalare samt port för inspelning, gps-liknande, mini-video(eller ännu bättre: videoutport till extern portabel skärm) osv. :e

Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Jag vill ha inbyggt tv-kort med inspelningsmöjligheter (mpeg2/divx) så att den kan fungera som en video. Visst går det att köpa ett externt tv-kort men i mitt tycker når man inte ända fram då.

Lägg till följande och jag vill ha en Mac Mini / [ny namn?]
- Inbyggt TV-kort (alt. kortplats) med fjärrkontroll för styrning
- Något starkare grafikkort, cpu, minne, ljudkort
- Internt power supply

Dator kan gärna bli något större.

Herman skrev:

Jag vill ha inbyggt tv-kort med inspelningsmöjligheter (mpeg2/divx) så att den kan fungera som en video. Visst går det att köpa ett externt tv-kort men i mitt tycker når man inte ända fram då.

Men förmodligen skulle ett inbyggt kort vara sämre än de flesta separata kort som finns. Åtminstone om Apple tänker fortsätta sin lågprispolitik angående den modellen.

Herman skrev:

- Något starkare grafikkort, cpu, minne, ljudkort

Så länge som vi talar om rent htpc-användande (inga spel, etc), räcker de flesta grafikkorten utmärkt. De måste ha s-video-utgång förstås. Men det är det ju många som har. När det gäller ljudkort, vill jag se en digital-utgång som kan skicka iväg DD och DTS. Jag har ingen aning om huruvida Mac Mini har någon sådan. Cpu:n borde rimligen vara tillräcklig för DivX så länge som vi talar om dagens standardupplösningar för PAL/NTSC. Men det är ju möjligt att den kanske inte klarar HDTV. På PC vet jag att HDTV kräver en bit över 2 GHz för en P4.

Herman skrev:

- Internt power supply

Det upplever jag som en ganska oviktig detalj. Det är möjligt att de kanske valde en extern transformator för att kunna kyla datorn bättre, och fortfarande få tyst på den. I så fall är det bättre att de fortsätter med den lösningen de redan har. Man vill ju inte att en htpc ska låta som en dammsugare.

UlfT skrev:

Home Theater PC.

Aha, jag trodde ni pratade om "hyper threading-processor", därför liknade jag den vid en mega G5:a....

Visst vore en home theater mac trevligt. Får väl se vad apple hittar på i framtiden.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

bassebhu skrev:

...Telefon, mp3-spelare med utgång för externa högtalare samt port för inspelning, gps-liknande, mini-video(eller ännu bättre: videoutport till extern portabel skärm) osv. :e

Såvitt jag vet samarbetar Motorola och Apple på punkten att göra just en MobiliPod typ. En musikmobil iaf. En hel del extrafinesser för smidigt använda på Applemanér kommer säkert att dyka upp i den färdiga produkten ;)

Passande program för en HTPC för mac?
http://www.macfeber.se/2005/05/demo_av_centers.html

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Inte dåligt! :)

Jag är med på värdetransporten! Call me! ;) :e

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg

Om jag bara väntat tre månader på att köpa min iMac.
Det kniper i hjärtat när jag ser vad jag missat.

Någon som vill köpa en iMac G5 rev A för samma pris som en rev B?

339 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
196 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
196 ms — ändringar (db)