webForumDet fria alternativet

Seg dator vid nedladdning

Datorhårdvara

9 svar · 640 visningar · startad av blackheim

Medlem sedan juli 200242 inlägg
Frågan#1

Hej!

Att datorn blir seg vid nedladdningar är väl kanske inte så svårt att förstå, men mitt problem artade sej för kanske en månad sen, bara sådär.

För ungefär två månader sedan köpte jag en till hårddisk till datorn, en Western Digital 200GB. Började sakta fylla hårddisken och har idag fyllt den en bit över hälften. Det var då den började sega sej väldigt mycket. När jag laddar ner från varsej DC++ eller BitComet så går det knappt att göra någonting på datorn. Segt när man surfar, det går inte att lyssna på musik, muspekaren hackar sej fram.

Även när jag inte laddar ner, utan bara bläddrar bland filerna på den nya hårddisken så blir datorn seg och muspekaren hackar och musiken börjar hacka.

Vad kan detta bero på? Hur ska man lösa det?

Mvh Claes

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Har du testat att defragmentera disken? Något annat som kan hjälpa är att slå av indexeringstjänsten :) Allt nås via Den här datorn --> högerklick på disken --> egenskaper

Nu har jag defragmenterat o slagit av indexeringstjänsten! (tog en stund! ;)) Blev inget bättre. Musiken hackar när jag laddar ner etc etc... Nåt mer förslag? Måste jag ta bort massa grejer på disken eller? Har över 30 gb ledigt, så det känns väl inte som om det skulle behövas?

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Kontrollera så att inte Transfer mode på IDE-kanalen är satt till PIO istället för DMA. PIO är mycket slöare än DMA och kör man med PIO brukar t.ex. ljudet hacka samtidigt som man t.ex. kopierar till hårddisken.

Kontrollera om du kör PIO eller DMA genom att gå in i Device manager (enhetshanteraren) och kör properties på IDE-kanalen. Kontrollera Transfer mode och Current transfer mode under Advanced settings-fliken. Transfer mode ska vara satt till "DMA if availible".

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Ett nonsensinlägg men jag kan inte låta bli. Varför varför varför måste dc++, bitcomet och annat nämnas i problembeskrivningen?

Viiiiiiiiiiisst, det finns lagliga saker (eller saker som inte bryter mot upphovsrätten) att hämta ner men när man börjar tala om att "fylla hårddisken" så blir jag minst sagt misstänksam.

Hardrocker > Är inte så inne på datorer, men under Enhetshanteraren har jag en Primär och en Sekundär IDE-kanal. På den Primära står det under Avancerat; Enhet 0 & 1. På bägge står det Överföringsläge: DMA om tillgängligt. På Aktuellt Överföringsläge står det på Enhet 0: Ultra DMA Mode 2 och på Enhet 1: PIO-läge. Det verkar inte som det går att ändra från PIO-läge.
På den Sekundära IDE-kanalen står både Enhet 0 & 1 på "DMA om tillgängligt" och "Ultra DMA Mode 2". Jag gissar på att min disk som krånglar är den sekundära disken eller?

Vad ska jag göra nu då? Verkade ju tyvärr inte ge något det heller...

legis: Du har sååå rätt, ett riktigt nonsensinlägg.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

blackheim skrev:

... Är inte så inne på datorer ...

Kan det itne vara så att din dator är fylld med spyware/adware?

blackheim skrev:

Hardrocker > Är inte så inne på datorer, men under Enhetshanteraren har jag en Primär och en Sekundär IDE-kanal. På den Primära står det under Avancerat; Enhet 0 & 1. På bägge står det Överföringsläge: DMA om tillgängligt. På Aktuellt Överföringsläge står det på Enhet 0: Ultra DMA Mode 2 och på Enhet 1: PIO-läge. Det verkar inte som det går att ändra från PIO-läge.
På den Sekundära IDE-kanalen står både Enhet 0 & 1 på "DMA om tillgängligt" och "Ultra DMA Mode 2". Jag gissar på att min disk som krånglar är den sekundära disken eller?

Vad ska jag göra nu då? Verkade ju tyvärr inte ge något det heller...

Sitter din WD-disk på som Slave på första ide-kontakten så är det den som krånglar.

Jag sökte i knowledgebase på Western Digitals hemsida och tror att jag hittat lösningen på ditt problem.
Kolla den här länken

Jo, det stämmer nog att den sitter som Slave tror jag! Satte bara i den i stort sett när jag köpte den, kommer inte ihåg fortfarande! :)
Så det skulle lösa sej om jag satte den som Master då? Är det bara att ändra Jumpergrejerna för det?
Spelar det ingen roll vilken som är slave o master alls? tänkte om det skiter sej totalt att ha Windows installerat på slaven?

Kolla länken i mitt förra inlägg. Hittade en artikel i Western digitals knowledgebase som borde hjälpa dig att få till din dator.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)