webForumDet fria alternativet

Bärbar dator

Datorhårdvara

18 svar · 795 visningar · startad av Gustav

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg
Frågan#1

Blev bestulen på min laptop på McDonald's i förra veckan så nu är jag på jakt efter en ny.

Vad tycker ni om den här:

http://www.fujitsu-siemens.fi/kotipc/pdf2/ds_AMILO_L1300.pdf

Den är ju ny, men ändå står det att den är på 1,3 GHz. Stämmer det? Min dator som var 2,5 gammal var ju på 1,4 GHz...

Har hittat den på OnOff för 8498:- och det är 1500:- mindre än på Elgiganten, Power, Computer City och så. Det låter ju billigt, men...är det inte lite slött att bara ha 1,3 GHz? Funderar på om det är som med Mac att man inte riktigt kan jämföra Hz-antalet riktigt...

Någon som vet? Den var ju snygg, hade wlan, dvd-brännare, widescreen och allt som jag behöver. Plus att den verkade ganska lätt också.

Såååå...kommentarer?

Medlem sedan nov. 2004112 inlägg

Utan att ha kollat i PDF:en så kan jag nog säga att det är en Pentium M-processor i den. Det är så mycket mer än "gigahertzen" som påverkar hur snabb en processor är, så det går inte att jämföra rakt av med t.ex. en Pentium 4.

Här finns några diagram:

http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=1800&p=13

http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=1800&p=14

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Undvik Celeron.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Celeron-M är skaplig, men saknar bland annat SpeedStep, vilket i mitt tycke är ganska dåligt. 3 kg är väl inte direkt lätt i laptopsammanhang?

Man kan även säga att jag inte spelar några spel utan mest använder den datorn för att göra hemsidor, bild och ordbehandling och för att surfa på.

Den här var ju jäkligt snygg om inte annat:

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/product_page.jsp?LNG=16&service=ND&PRODUCT_ID=96536

Lite lättare också... ;)

Förresten...den här grejen med widescreen-skärmar? Är det samma sak som med tv? Alltså att en rund ring blir lite tillplattad?

Widescreen-skärmen i burken ovan har en upplösning på 1280x800 där antalet pixlar på bredden respektive höjden motsvaras av skärmens fysiska mått. Alla 4:3-bilder kommer ha rätt proportioner så länge du inte sträcker dem över hela skärmen, precis så som det fungerar med widescreen-TV.

De frågor man måste ställa sig just när man köper laptop är naturligtivs hur mobil man vill vara. En Pentium-M har mycket lägre energiförbrukning (och därmed bättre batteritid) än en Pentium 4 och en 15,4"-skärm gör burken ganska otymplig och stor.

Problemet med de flesta laptops med lite större skärmar är att upplösningen är på tok för låg, vilket i praktiken betyder att man släpar runt på en massa barlast. Skärmar med stor yta är tyvärr billigare att tillverka än skärmar med hög upplösning. Dessutom tar de flesta kunderna större hänsyn till yta än upplösning, vilket ytterligare gör att tillverkarna "felsatsar". Upplösningar på 1024x768 och 1280x800 hör bättre hemma på mindre skärmar.

Jag köpte i förrgår en Fujitsu-Siemens L1300...det var ett DÅLIGT köp!

Jag frågade b.l.a. om den var tyst, fick svaret "Ja" och eftersom jag jobbar mycket i inspelningsstudio så kan jag inte ha en burk som står och brummar i nåt hörn.

Jag köpte den och märkte direkt när jag satte på den att den lät verkligen mycket mer än alla laptops jag tidigare stött på.

När jag igår gick tillbaka till OnOff och ville ha pengarna tillbaka eftersom jag kände mig lurad av försäljaren som hade sagt att det var en tyst dator. Han och butikschefen hävdade att allt är relativt och att det jag uppfattar som tyst kanske inte är samma som alla andra.

Såååå...för att få lämna tillbaka datorn som försäljaren lurade på mig så måste jag betala 595:- i återställningsavgift.

https://www.arn.se

Så irriterande!

Dåligt! Fujitsu-Siemens är ju inte direkt kända för tysta laptops.

Visst är allt relativt, men det kanske OnOff-försäljaren själv borde ha tänkt på när han upplyste om att den var "tyst". Istället för att säga "ja, den är tyst" kunde han ju ha sagt "hur man upplever ljudnivån är relativt, men jag tycker att den är tyst". Oseriöst. Även om de verkligen tycker att den är tyst borde de ta tillbaka den bara för att visa sin goda vilja.

Jag hade nog gärna stått kvar hela dagen i butiken och tjafsat, det är ju faktiskt en principfråga. Helt rätt att bussa ARN på dem.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Visst är allt relativt men inte kan man lita på en säljare så där. Visst var det dåligt av han att säga att den var tyst men man kan alltid kolla upp saken lite bättre eller möjligtvis testa den innan man köper den om det går.

Ja, att säljarna ofta förmedlar felaktiga uppgifter är väl ingen nyhet men direkta lögner om viktiga saker ska man ju inte acceptera.

Ja, självklart borde man testa den, men det är inte lätt i en stor butik med 100 datorer igång samtidigt och massa kunder. När jag var där och klagade igår så var vi inne på chefens kontor och där hördes det inte mycket eftersom han hade två stationära datorer igång samtidigt.

Eftersom jag måste göra om all min bokföring innan nästa månads momsredovisning så har jag inte tid att vänta på att få "rätt" så jag kommer nog imorgon att böja mig framåt och låta OnOff att utnyttja mig sexuellt. 595:- kanske det är värt att få sig en annan dator.

Nu väljer jag mellan:

http://www.siba.se/Product/UppTec_Barbar_dator.aspx?Identifier=SE84081&sName=Datorer+-+Bärbara+datorer

och

http://www.siba.se/Product/UppTec_Barbar_dator.aspx?Identifier=SE84082&sName=Datorer+-+Bärbara+datorer

Kan den första verkligen ha en 16"-skärm och bara väga 2,5 kg? Är det någon som vet om de här datorerna är extra ljudliga eller om det är kassa skärmar?

Medlem sedan sep. 2002104 inlägg

Funderar också på att köpa en!
Hittade en billig 6500:- https://www.inet.se/produkter_info.asp?p=1967491
men funderar på om det är smartare att lägga till ett par tusen för en bättre.
Frågan är vad som är mest prisvärt?,
användbarhet och man måste tänka både en
och två gånger på vad man ska använda den till.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

IBM Thinkpad T40

Den finns med många olika konfigurationer.

Jag själv har en med en Intel Mobile 1400mhz.

Tycker faktisk att hastigheten på den duger utmärkt. Jag använder den bara för word, modellering och programmering och det räcker den för :)

Gustav skrev:

Kan den första verkligen ha en 16"-skärm och bara väga 2,5 kg? Är det någon som vet om de här datorerna är extra ljudliga eller om det är kassa skärmar?

I specen står det 15" XGA, vilket är det vanliga på billiga maskiner. Vänd dig till HP för att vara säker på att få korrekta uppgifter.

Men den där HP:n med 14"-skärm verkar väl sjysst?

Finns IBM-laptops med musplatta istället för en sån där jobbig liten "joystick" som sitter bland bokstavsknapparna?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra att gå tillbaka.
Jag gjorde samma sak för en dryg månad sedan. Betalar hellre 595:- i återställning än känner mig lurad varje gång jag hår datorn väsnas (Fuijutsi-Siemens) det blev en HP pavilion istället.

Gustav skrev:

Men den där HP:n med 14"-skärm verkar väl sjysst?

Tycker att den är lite dyr med tanke på att det trots allt är en Celeron M-processor som sitter i den. Vet inte heller hur HP ligger till i ljudnivå. Hos Dell kan man få en burk med motsvarande utrustning, fast en Pentium-M-processor och 15,4" SXGA+-skärm för ungefär en tusenlapp extra (dvs. ~11.000 kr). Dock inte säker på ljudnivån på den maskinen heller. Fördelen med en Pentium-M-processor, förutom den bättre prestandan, är att den har SpeedStep, vilket gör att en sådan dator bör vara tyst(are) vid låg belastning.

Gustav skrev:

Finns IBM-laptops med musplatta istället för en sån där jobbig liten "joystick" som sitter bland bokstavsknapparna?

Har du testat IBM:s Trackpoint (brukar fungera bättre än andra tillverkares)? Tycker att det fungerar så bra att jag funderar på att köpa ett Trackpoint-tangentbord till min stationära dator.

det blev en HP pavilion istället

Hur funkar den? Det är den jag funderar på att byta till nu... Är du nöjd? Låter den mycket?

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)