webForumDet fria alternativet

Grafikminne i bärbara

Datorhårdvara

2 svar · 247 visningar · startad av Danielkun

Medlem sedan maj 2003361 inlägg
Frågan#1

Jag har en bärbar dator som använder en del av ram minnet till grafik minnet med. Nu står den inställd på 8mb och datorn har 256 mb minne så det blir 248 kvar till windows. jag kör windows xp på den och det är en celeron 1,3ghz. vad jag undrar är om man får mera prestanda om man ställer upp grafik minnet? man kan ställa upp den till 16 och 32 i biosen med. 16 tycker jag verkar mera vettigt utan att förlora altför mycket ram minne.

hur mycket grafik minne använder win xp? jag kör 1024x768 i upplösning på den. jag spelar inte spel på den så klart utan det är mest internet och bild program. tar mycket bilder så photoshop och lite annat

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Nytta av mycket grafikminne har man om man arbetar i höga upplösningar (för 1024x768 och 32-bitars färgdjup räcker dock 8 MB mer än väl) eller omsätter stora mängder grafikdata (högupplösta texturer i spel, exempelvis).

I ditt fall skulle jag hellre rekommendera att ställa ned grafikminnet till 4 MB. Du kommer fortfarande att kunna jobba i XGA-upplösning och hastigheten på grafikprocessorn kommer att vara oförändrad (dvs. fönster och liknande ritas ut med samma hastighet som tidigare).

Medlem sedan maj 2003361 inlägg

Tack! Precis det svaret jag ville höra :)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)