webForumDet fria alternativet

Kallstarts problem, datorn startar om flera gånger

Datorhårdvara

28 svar · 918 visningar · startad av Viktor · sida 2 av 2

Frågan, av Viktor

Hej Har stora problem med datorn när jag startar den på morgonen när den är kall (rumstempratur), den startar om kanske 7-8 gånger innan den kommer igång helt och när den har kommit igång helt så går det att starta om och även att stänga av och starta igen utan problem och den kan vara igång i 15 timmar utan några problem. Det är altså bara vid första starten på morgonen som det är problem. Hitta

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Kan ge en liten update, problemet blir bara värre och värre, idag har jag gett upp helt med att få datorn att starta så det blir nytt minne idag och om inte det löser problemet så blir det nytt moderkort och ny processor senare i veckan :(
Tror felet ligger i minnet eller moderkortet, de enda delarna tillsammans med processorn jag inte har (kan) bytt mot andra komponenter.

/Viktor

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...ja det är nog det enda rätta... att med uteslutningsmetoden prova att försöka frånskilja problemkällan, som säkerligen är nån hårdvara... moderkortet kanske... jaja... det var nog ändå dags å skaffa nytt va?! ;)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

I dumpfilen kan jag se att du kör SP1. Installera SP2 och se om det gör någon skillnad. Den innehåller en del uppdaterade filer för liknande problem.

Annars verkar det vara någon typ av grafikproblem. Ta bort alla grafiska effekter typ, inklusive bakgrundsbild på desktopen.

Vad händer när du startar maskinen i felsäkert läge?

det var nog ändå dags å skaffa nytt va

Spelar inte på datorn utan gör det på konsoller istället så jag hade tänkt att vänta ett år till :( Men man blir ju inte helt ledsen när man "får" en ny P4 3Ghz :D

I dumpfilen kan jag se att du kör SP1. Installera SP2 och se om det gör någon skillnad. Den innehåller en del uppdaterade filer för liknande problem.

Jag har en så länge inte kunnat installera SP2 eftersom datorn antingen låsersig eller startarom under installationen. Men innan jag installerade om XP så körde jag SP2 med samma problem och det är även problem när jag försöker installera Linux.

Annars verkar det vara någon typ av grafikproblem. Ta bort alla grafiska effekter typ, inklusive bakgrundsbild på desktopen.

Har provat med två andra grafikkort och fortfarande samma problem.

Vad händer när du startar maskinen i felsäkert läge?

Den krashar och startarom som vanligt :(

/Viktor

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Oj, ja då är det hårdvaruproblem. När inträffar problemet ungefär? Är det direkt när den räknar upp minne, när den börjar ladda grafik etc?

Testat att underklocka CPU'n?

Inte omöjligt att det faktiskt kan vara moderkortet. Lösa sladdar? PSU'n?

Det händer lite då och då :)
Men det händer bara i Windows (eller Linux), inte under BIOS booten. Sen som sagt så händer det när jag surfar, just när windows startar (svarta skärmen med windows loggan) eller just när "Welcome to Windows" skylten visas osv, när som hellst. Finns ingen (INGEN) logik i när felet kommer och det gör det ännu mer frustrerande att felsöka. Men som sagt, gissar på minnet eller moderkortet just nu.

/Viktor

Fick som sagt nytt minne i måndags men det hjälpte inte utan problemet kvarstog så nu har jag nytt moderkort och ny processor och allt verkar just nu efter 1½ timmars körning fungera perfekt.

Jag ska fortfarande laga den gamla datorn men då skulle jag gärna vilja höra era expert tips på vad som är trasigt, moderkortet eller processorn?

/Viktor

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Moderkortet skulle jag gissa på.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Flyttas från Windows.

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)