webForumDet fria alternativet

Kallstarts problem, datorn startar om flera gånger

Datorhårdvara

28 svar · 920 visningar · startad av Viktor

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg
Frågan#1

Hej

Har stora problem med datorn när jag startar den på morgonen när den är kall (rumstempratur), den startar om kanske 7-8 gånger innan den kommer igång helt och när den har kommit igång helt så går det att starta om och även att stänga av och starta igen utan problem och den kan vara igång i 15 timmar utan några problem. Det är altså bara vid första starten på morgonen som det är problem. Hittar inget i loggarna i Windows och får inte så mycket hjälp av fel medelanden som kommer upp när Windows väl kommer igång. Det brukar vara "Generic Host Adapter" eller "A Device Driver" (fast den kan aldrig säga vilken...).

/Viktor

Äntligen fick jag chansen att se vad det stog på den blå skärmen, i vanliga fall blinkar den bara till. Nu försökte jag installera om Windows och i början av installationen, när den går igenom all hårdvara, så fick jag fel i ACPI.SYS, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Låter som att det skulle vara något hårdvarufel, några ideer?

/Viktor

Jag ger mig inte, någon måste ha någon ide om var felet kan ligga :)
När jag kör CPIIdle (ett program som skickar mycket ACPI kommandon till

processorn och som har fungerat perfekt på datorn i 2 år) så startar

windows 2000 om med blåskärm (hinner inte läsa vad det står) och

Windows XP låser sig helt enkelt direkt när det startar. Jag har

plockat ur alla extra kort (lan, ljud, grafik) men fortfarande samma

problem. Har även kört Mem86 utan några problem.

Jag har följande datorkonfiguration,

AMD XP2100+
Samsung 512 Mb DDR PC 3200 (333 Mhz)
Baracuda HDD (80 Gb)
CNet 100mbit nätverkskort
Leadtek Geforce ti4200
Hercules Mouse XL ljudkort
Epox 8k3a moderkort

/Viktor

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Posta dumpfilen. :)
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=80093

Hittade 6 stycken, installerade XP igår kväll...

/Viktor

Kan tydligen inte installera något utan att datorn startar om mitt under installationen, har försökt installera analyskittet 3 gånger nu men samma resultat varje gång, omstart i mitten av installationen. samma sak med SP2 för XP.

/Viktor

Vilka program har du hunnit lägga på?

Hmm... innan du gör något annat så skulle jag se över grafikdrivrutinen om jag vore du. :)

Jag har inte installerat något. Bara en ren kopia av Windows XP, har tidigare gånger installerat nVidias senaste drivrutiner och då med samma problem som nu. Att det inte går att installera program är nytt för denna installation av XP.
Har som sagt provat igår kväll med ett annat grafikkort (SISXXX), provade dock bara att starta cpuidle i windows 2000 men då med samma resultat som med mitt vanliga grafikkort (och då med standard drivrutiner för windows 2000, 640x480 16 färger...).

/Viktor

Viktor skrev:

provade dock bara att starta cpuidle i windows 2000

Det där hängde jag inte med på...

Provade att starta cpuidle (programmet som skickar massor av ACPI kommandon till processorn för att sänka tempen på den) med ett annan grafikkort än mitt vanliga (och utan alla andra extra kort i datorn med samma resultat som med alla andra kort i datorn, altså blåskärm och omstart.

/Viktor

Okej, då är jag med på vad du menar. Låt mig då ställa frågan såhär: Vad utöver Windows XPs originalskiva har använts vid installationen? Har du lagt på några tredjepartsdrivrutiner, övervakningsprogramvara för moderkort eller något liknande?
D.v.s. om du har lagt på något annat än XP enbart vill säga. :)

Bara XP, XP SP1 som jag har laddat ner från MSDN, allt annat som jag har försökt lägga in har misslyckats eftersom den starta om direkt :)

/Viktor

Kolla BIOS-inställningarna. Kör du med memory shadowing eller något sådant igång - inaktivera i så fall det. Det kan också vara en tanke att återställa BIOS till factory default-inställningen.

Jag ställde in BIOS på failsafe defaults igår utan någon förbättring. Ska kolla det där med shadow.

/Viktor

Har du mer än en minnesmodul? Om så är fallet kan det vara tanke att plocka ut en och testköra. Fungerar inte det byter du till andra minnesmodulen och testar.

Nupp, har tyvärr bara en på 512 mb.

/Viktor

Har stängt av "Video BIOS Shadow" (enda saken med Shadow i namnet som jag kunde hitta i BIOS) nu och kunde installera ett program från en DVD utan problem (gick inte imorse) och kunde även installera analyskittet utan problem. Ser bra ut än så länge. Ska det altså vara grafikkortet som är boven i dramat?

/Viktor

När det gäller den här typen av felsökning så måste jag erkänna att det är många saker jag vet att man ska göra, dock inte alltid varför. :)
Det där med shadowing kan säkerligen någon förklara på begripligt sätt, jag är inte denna någon. Min erfarenhet är dock att sånt alltid ska vara inaktiverat i Windows-miljöer. :)

Om datorn fungerar som den ska så kan du nog låta drivaren vara, men om du fortsätter att få blåskärmar så kan det nog vara läge att kolla om det finns någon uppdaterad drivrutin för grafikkortet.

Hmm, lät datorn svalna lite nu och när jag startade den igen så krävdes det ca 10 omstarter innan den var varm nog för att komma igång på riktigt. Sen krashar IE när man t.ex. skriver ett inlägg och inte gör något annat (har skrivit detta inlägg 2 gånger nu...). Ska prova att göra en helt ren installation med ett annat grafikkort senare idag, men nu är det F1 som gäller :D

/Viktor

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)