webForumDet fria alternativet

Ljuddämpning?

Datorhårdvara

12 svar · 688 visningar · startad av CoyPu

Medlem sedan apr. 200363 inlägg
Frågan#1

Jag har tänkt att ljudisolera min låda med nån form av dämpningsmatta.. Jag har en Chieftec DA-01 (fulltower) och funderar på Magic fleece eller kitet från Be-Quiet, anledningen till att dessa är intressanta är att de finns färdigskurna till min låda.

Med den info jag har så verkar Magic fleece vara det bättre alternativet men den har jag inte hittat nån bra affär att köpa den i... whynoi.se har den men deras orderfunktion på sidan fungerar inte och deras mail e fulla. Det känns inte som att de är så seriösa och därför har jag blivit tveksam till att handla där.

Vilken av dessa bör man investera i? och vart är lämpligast att köpa dem. Finns det nått bättre alternativ?

Tack på förhand
CoyPu

ps. Våren kommer med vin, sång och förkylningar ds.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Förut hade jag dämpmatta som jag köpt på Biltema för en billig penning, men jag tyckte det blev så varmt i chassit så jag slet ur den. Nu har jag såhär istället: http://www.webforum.nu/attachment.php?s=&postid=1014214

Hmm

Vart köpte du din sån låda? vet du nått ställe man kan köpa dem på?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Danny skrev:

Förut hade jag dämpmatta som jag köpt på Biltema för en billig penning, men jag tyckte det blev så varmt i chassit så jag slet ur den. Nu har jag såhär istället: http://www.webforum.nu/attachment.php?s=&postid=1014214

Intressant låda. Vad kostade den? Och hur är ventilationen i den där? Har du fläktar i den lådan också?

Den köpte jag begagnad, hittade en annons på blocket, såna där var rätt populära förut. Nu vet jag inte riktigt varför man knappt ser dom, själv tycker jag dom är skitbra, visst blir det lite omständigt när man ska mecka med datorn, och i mitt fall, byta kablar eller så också, men det är det värt, har tinnitus och känsliga öron. Det blir ju lite varmare där inne också, även fast det sitter en stor fläkt i själva ljudhuven, men jag bryr mig inte om det så mycket, tyst är det iaf, och det är viktigast för mig :) CD-Rom och sådär hörs ju inte alls liksom. Jag har några mindre modeller av såna där som ligger och skrotar, man får plats med en miditower låda ganska precis, men då blir det ganska varmt där tyvärr. Vet inte om man hittar såna där nuförtiden, möjligtvis i nån specialaffär, dom kostade en slant förut, men jag köpte min hightowermodell för bara några hundringar.

Men, om man nu tänker sig nån annan lösning för att dämpa ljudet. Det där med dämpmattor vet jag inte så mycket om, det är möjligt att det finns såna som dämpar bra men släpper igenom värme ändå, Gore-Tex kanske?! haha... annars får man ju se till att göra datorn tystare istället. Eller göra som en polare, han hade ett rum precis bakom datorn, så han borrade upp ett litet hål i väggen (10 cm), flyttade datorn dit, och sedan stack igenom kablarna till skärm, tangentbord, mus och till ett externt IDE-chassi som han hade hittat. Det var faktiskt för jävla bra, men det är ju inte alla som har den möjligheten, inte jag, grannen skulle inte uppskatta en dator mitt i vardagsrummet... haha...

Ja det sitter en 12 cm fläkt i bakstycket. Det är ett bakstycke med fläktkanaler i så det blir lite mer cirkulering och tystare än vad det skulle bli om fläkten bara blåste rätt ut. Bakstycket har i överkant nån sorts hakar, som man drar åt sidan, sedan kan man ta bort hela bakstycket, och dra ut datorn. Vissa kablar behövde förlängning, men det var lätt ordnat. Är man händig skulle man ju kunna bygga sig en låda själv, en sak jag funderat på är faktiskt att bygga nåt liknande, som ett datorchassi! Då skulle man ju kunna ha t ex öppningsbar sida för att byta hårddisk och så.

wf_ljudhuv.jpg

Danny skrev:

Ja det sitter en 12 cm fläkt i bakstycket. Det är ett bakstycke med fläktkanaler i så det blir lite mer cirkulering och tystare än vad det skulle bli om fläkten bara blåste rätt ut. Bakstycket har i överkant nån sorts hakar, som man drar åt sidan, sedan kan man ta bort hela bakstycket, och dra ut datorn. Vissa kablar behövde förlängning, men det var lätt ordnat. Är man händig skulle man ju kunna bygga sig en låda själv, en sak jag funderat på är faktiskt att bygga nåt liknande, som ett datorchassi! Då skulle man ju kunna ha t ex öppningsbar sida för att byta hårddisk och så.

Kör man då 120mm-fläkten på låga varv så kan jag tänka mig att det kan bli riktigt tyst. :) Fast jag funderar mer på den där lösningen med att dra kablar genom en vägg. Det jobbigaste då är ju att fixa förläningskablar till högtalaren och musen och sånt...

Fast nu glider vi väl ifrån ämnet lite. Ledsen för det CoyPu.
Jag hittade Magic FleeceKylning.com. :)

r\ Fast då får du nog måtta mattan själv.

ja då får jag skära ut det själv. vill hälst slippa det.. men Det får bli den i värsta fall..

CoyPu skrev:

ja då får jag skära ut det själv. vill hälst slippa det.. men Det får bli den i värsta fall..

Inte för att det är särskilt jobbigt. Det är bara att fixa en vass mattkniv och börja mäta och skära. :)

Jag satt och funderade på det där över fikat, jag tyckte inte att min dämpmatta dämpade ljudet speciellt mycket faktiskt, det läcker ju ut på så många andra ställen ändå så lite dämpmatta på sidorna gör inte stor skillnad va?! Men det kan ju vara värt att prova, du kan ju alltid testa lägga dit några 1 cm skumgummiplattor och se om skillnaden blir såpass att det är värt att investera i såna där sofistikerade dämpmattor.

Detta vore ju drömmen annars:

http://kylning.com/info.php?products_id=925&kylid=334729887094533c64376a8542d4e271

Medlem sedan okt. 2004111 inlägg

Själv så använde jag mig utav en ljuddämpningsmatta som jag skar ut själv. Därutav så kunde jag få dit mattan precis överallt alla skrymslen och vrår som behövdes. Bakom fläktarna satte jag ditt special filter för fläktar från jobbet dvs inget mer dam och skräp i lådan om man nu kan hålla lådan stängd. :r
Men en sån låda som Danny har får man allt det i ett knyck utan att behöva greja i lådan.
Men sätta burken i en garderåb eller annat rum vore det ultimata om man har den möjligheten om inte kan jag rekomondera att köpa en matta då du kan få ditt matta precis överallt. Eller bygg dig en sådan låda själv.

Bifogar en bild på min egna burk.

dsc_0255.jpg
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Dämpmaterial från exempelvis Biltema är inte anpassade för att dämpa billjud, så det rekommenderas inte. Skulle tro att AcoustiPack är det bästa dämpmaterialet som finns till datorer.

http://www.silentpcreview.com/article71-page1.html

Oki, då lyssnar jag på Patrik81s låda och ser hur det blir. Blir det bra så kanske det blir matta från acusti products! :)
:bire

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)