Jag har ett problem med en utav mina burkar här hemma det är att den dör efter att ha varit på i ett par minuter. Och när det väl har dött så går det inte att sätta på den på några minuter.
Sen efter en stund går det att starta den och allt flyter på i några minuter, sen slocknar den helt utan förvarning.
Moderkortet är ett Asrock K7S8XE+, processorn är en AMD XP2400+
Kylaren är en Thermaltake subzero nånting med såkallad "peltier" teknologi.
Processorn går dessutom som en XP1800+ på 1500 Mhz, och har enligt BIOS en tempratur på 45 grader celcius, (stiger sakta men säkert, för 5 minuter sedan var den 41 grader). Min Vcore ligger på 1,64. När datorn bara Idlar i bios stänger den inte av sig, det händer bara när datorn tuggar, t.ex som nu när jag försöker installera windows XP, men burken dör under installationen.
Problemet börjar bli rätt störande, vad kan vara felet? Dålig kylare?
Låter ju som du antyder att det är värmeproblem. Om du inte gjort något så bör ju något ha hänt... någon värmeläcka kanske? glapp mellan cpu och fläkt?? du kanske måste pasta om.
Du skulle ju kunna testa att klocka ner den rejält och se vad som händer.
Jag känner igen det där problemet. Jag har själv råkat ut för det. Jag har tyvärr inte hittat någon annan lösning än att köra Linux. Själv misstänkte jag att problemet har något med SATA-gränssnittet att göra, eftersom det uppstod först när jag hade satt dit en nyare SATA-disk. Det konstiga är att den SATA-disken är fullt användbar när jag kör linux. Jag antar att problemet har något att göra med att windows tar emot något felmeddelande från SATA-gränssnittet, som Linux struntar i. Men det är fortfarande en olöst gåta. Om du letar tillbaka till tiden runt början av januari i något av hårdvaruforumen, kanske du hittar min tråd om samma problem. Kommer du på en lösning, är jag mycket intresserad av att få veta hur du löste det.
Sådär ja, jag har löst mitt problem. jag köpte en ny fläkt på webhallen el "Spire whisperrock IV" Efter det har jag inte haft några problem :) Tempen mår bra och windows flyter på som aldrig förrut :)
Och ändå var det inte särskilt höga temperaturer du talade om (tror i vart fall att 45 grader inte är anmärkningsvärt).
Nej, men jag hade en speciell fläkt innan, en thermaltake subzero, och den är peltierkyld typ, och man måste ha ett kort i en PCI slot som styr fläkten, detta PCI kort behövde 230 volt själv. När datorn krashade och man slog av nätagget och försökte igen så startade den inte, den startade aldrig förns man hade dragit ut 230Volt kabeln till PCI kortet för kylaren. Och det upptäcckte jag efter att jag skrev tråden ;) Därför drog jag slutsatsen att min fläkt var trasig :) Och bytte ut den :)
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e