webForumDet fria alternativet

SATA raid med ICH5R

Datorhårdvara

4 svar · 216 visningar · startad av andreaswebb

Medlem sedan apr. 2003101 inlägg
Frågan#1

Hej!
Köpte mig två stycken sata diskar här om dagen. Tänkte att det blir perfekt att spegla dom eftersom mitt moderkort skall ha stöd för det.
Allting funkar bra när jag installerar diskarna och ställer in raiden i setupen, men windows startar inte. Jag tar bort diskarna och försöker intstallera drivar i windows. Den talar om för mig att jag har ICH5 och inte ICH5R. Inga drivar finns, man ska tydligen inte kunna köra raid med ICH5. Men men, jag ger upp och försöker mjukvaruspegla i win, men den vill inte men XP PRO.

Nu undrar jag. Har Intel 875P Neo korten släppts med flera olika sydbryggor? Och finns det något bra program för att mjukvaruspegla i XP förutom det som tydligen inte är inbyggt?

Tacksam för svar.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Kolla instruktionsboken. Jag hade en speciallösning på mitt moderkort där man var tvingad att köra en speciel bootdiskett en gång för att aktivera RAID-tjänsten.

Har läst intruktionsboken. Den är för att konfigurera raid med ICH5R och det funkar, men jag har tydligen bara ICH5. Det är när jag ska starta win med diskar i raiden eller installera drivar i win som det skriter sig.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

asså
du kan inte flytta en installation till ett annat medium eller till en Raid och tro att windows ska starta

helt fel i alla confar så windows ballar ur direkt ...

du får köra en reparationsinstallation eller installera om på nytt

Flyttar inte windows, den installationen ligger på en egen SCSI disk. Det är två helt tomma diskar. Jag är inte helt borta...;o)

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)