webForumDet fria alternativet

Striped volume?

Datorhårdvara

4 svar · 367 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Laborerade lite i dag med mina 3 hdd & konfade dom som en striped volume & fann att 3st 200GB HDD (186GB) då blev till en stor HDD på 558GB.

Ja, det är ju rätt käckt må jag säga, men finns det några nackdelar med att ha det konfat så, förutom om en av dessa tre hdd brakar sönder & all data försvinner naturligtvis...

Så, vad har ni att säga om striped volume egentligen?

Tala nu. ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kan ge ökad läs- och skrivprestanda, men på grund av den ökade risken för dataförlust är det ju inte användbart i så många lägen mer än vid t ex. videoredigering (där man allt eftersom kopierar undan material till en säkrare lagringsform).

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

stripe+mirror är ju ett bätre alternativ

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

mayday skrev:

stripe+mirror är ju ett bätre alternativ

Och kostar tre likadana diskar till, samt antagligen ett nytt kragg.

Det känns overkill med datastriping på en klientdator och har man striping utan redundans på en server så är man korkad.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Det känns overkill med datastriping på en klientdator och har man striping utan redundans på en server så är man korkad.

Jag har faktiskt lyckats bevisa att jag är just, korkad. Bevisat i test så att säga.
Skapade en stripe set med en massa mindre diskar. Skapade några partitioner och var glad.
En vacker dag fick jag för mig att jag skulle installera om datorn och formaterade om C: ...
Datan låg ju på D, E etc så jag tänkte inte längre än att det skulle ligga kvar.

Tänkte inte på att det innebar att all data på alla diskar försvinner när du pajjar stripe-filen. Oups.

På en klientdator kan jag dock mycket väl tänka mig att göra en stripe uppsättning igen. Förutsatt att du behöver en gigantiskt stor partition. För att spara en backup eller liknande.
Tänk bara på att windows hanterar stripen och att det går att skjuta sig i foten ganska lätt :)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)