webForumDet fria alternativet

ny dator

Datorhårdvara

14 svar · 404 visningar · startad av Nickemannen

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg
Frågan#1

Tjenare, killar & tjejer.

jag är i tankarna att köpa en ny burk för min dator har nu 4 år på nacken.

Skärm, tangentbord och mus har jag som jag är nöjd med.

Alltså behöver jag en ny burk och allt som skall finnas inuti.

Jag är ute efter en rätt så tyst dator som skall klara att ha iallfall 5-6 hårdiskar i sig (helst fler) så jag antar att det får vara ett rätt så bra aggregat i den.

Chassi vill jag ha ett snyggt och stilrent men inte grått tråkigt. Lian Lee tycker jag är mycket snyggt och 1500-2000:- kr är nog max för ett chassi. Kan ju självklart gå över det vid om det är ett rikigt bra chassi.

Men vad skall jag ha för processor osv?? Jag har hört mycket gott om Amd64, om att den skall vara energisnål vilket ger mindre värme utvekling. Sedan minnen vill jag ju ha såpass snabba så dom inte skall vara någon flaskhals till processorn. Helst 1024 eller mer.

Sedan vill jag ju självklart ha ett modekort med inbyggt ljudkort&nätverkskort på 1 gb.

Hårdiskar har jag ett par st men vill ha en riktigt snabb och bra till operativsystemet och program/spel. Så den behöver ju inte vara större än 40 Gb men är det inte så stor skillnad i pris på dom som ligger snäppet över kan jag juu tänka mig det också.

Dvd-brännare/cdläsare har jag redan också.

Jag har även läst om SLI och PCI-E så det är väl en fördel att modekortet klarar av dessa tekniker.

Sedan har vi en riktigt dyr men viktig komponent grafikkortet.. tv-ut är en självklarhet. Jag vill kunna spela nya spel och ha en bra speldator så det är viktigt att det är bra, men några jättepriser vill jag inte lägga ut.. Det beror ju på vad de andra delarna kostat jag ghar en budget på 10.000 ex moms.

Någon som kan tänka sig att hjälpa mig med att hitta några bra prylar? För jag är inte så insatt i dessa saker som har med hårdvara att göra.

tack på förhand.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Nätaggregat:
Seasonic Super Tornado 400W är fint. ATX12v v2.0, 120 mm-fläkt och hög verkningsgrad.
http://www.seasonicusa.com/products.php?lineId=5

Chassi:
Antec Sonata, Antec SLK3000B, AcoustiCase C6607, Antec P180 (finns inte ute än, men det ser intressant ut), kanske? Lian-Li är snygga, men dyra och inte helt "rätt" att bygga en tyst dator i.

Processor:
AMD Athlon 64 Winchester (3000+, 3200+ eller 3500+) med 120 mm-kylare från Thermalright (XP120+Nexus) eller Zalman (7700Cu).

Minne:
Två stycken 512 MB Corsair Value Select PC3200 blir prisvärt (ca 700 kr/styck).

Hårddisk:
Western Digital Raptor 74 GB?

Moderkort:
Gigabyte GA-K8N Ultra-SLI? Ett av få nF4-SLI-kort med passiv kylning.

Grafikkort:
Nåt kort med nVidia GeForce 6600GT. Har du pengar över kan du ju givetvis satsa ännu högre. Aerocool VM-101 verkar vara en trevlig GPU-kylare om du tycker att originlkylningen är för högljudd.

Minne:
Två stycken 512 MB Corsair Value Select PC3200 blir prisvärt (ca 700 kr/styck).

Finns det Dubbel buffrade?
Och en massa sådant?

Moderkort:
Gigabyte GA-K8N Ultra-SLI? Ett av få nF4-SLI-kort med passiv kylning.

Är det ljudkort med i den och gblan kort?

Nickemannen skrev:

Finns det Dubbel buffrade?
Och en massa sådant?

Dubbelbuffrade? Du tänker inte på dubbelsidiga eller dual channel? Och vad är en "massa sådant"?

Nickemannen skrev:

Är det ljudkort med i den och gblan kort?

Ja, ljud och 2xGB-LAN:
http://tw.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-K8N Ultra-SLI.htm

Ja Dual Channel precis är inte det bättre?

Ja, det ger en viss prestandaförbättring. Moderkortet ovan stöder dual channel.

okej, men om jag vill ha alla dessa små prestandaförbättring vad borde jag då köpa för saker.

Varför borde det vara just en Winschester?

Chassit däremot verkar vara ett toppen chassi synd att det inte finns i sverige än bara :(

Det man behöver för att köra dual channel är (minst) två stycken minnesmoduler och ett lämpligt moderkort, vilket är just vad som återfinns i mitt förslag enligt ovan. Vill du ha ännu bättre prestanda kan du ju köpa snabbare minnen än de i mitt förslag (men då blir det naturligtvis dyrare).

Winchester (90 nm) går svalare och förbrukar mindre ström än Newcastle (130 nm).

Att det blir lite dyrare gör mig ingenting. Det överskrider inte budgeten ändå :).

Ju tystare desto bättre och ju mer prestanda desto bättre.

Däremot har jag hört rätt bra ord om detta nätagreggatet är det någon skillnad på den och det du föreslog?
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=07483

Seasonic-aggregatet har 80% verkningsgrad och för att få ut 300W måste man mata på 375W, där 75W går till värme. I Antec-fallet är verkningsgraden 68%. För att här få ut 300W måste man mata in 441W, där 141W går till värme. Vidare har Seasonic-aggregatet en smartare kylningslösning (en stor fläkt istället för två små) och har således alla förutsättningar att gå både tystare och svalare än Antec-agget.

hmm, okej.

Ja sedan var det fläktar till chassit också vad skall man ha där?

Sedan vilken model av Processorn är bäst.. cache, boxed osv?

Winchester-kärnan finns i dagsläget bara i tre utföranden (3000+, 3200+ och 3500+) så det är bara att kolla i plånboken vilket alternativ som känns mest lockande. "Box" innebär att du även får med en processorkylare och längre garantitid.

Juste chassifläkt:
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1720

okej,

Jag har fått ihop en sjyst konfiguration nu tycker jag,
fast jag skulle vilja haft det där chassit som inte kommit upp än.

Här är den http://www.nickenyfiken.se/config.txt

Men jag fick höra av någon att man kan få bättre resultat vid klockning av en 3000 än en 3500 så jag blev lite förvillad.

Det finns inga garantier när det gäller överklockning, men generellt kan man säkert få ett (procentuellt) bättre överklockningsresultat med än 3000+.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)