webForumDet fria alternativet

Ensam disk på Raid...`?

Datorhårdvara

5 svar · 381 visningar · startad av Claes Holmerup

Medlem sedan juli 200460 inlägg
Frågan#1

Undrar om någon har koll på detta...
Jag skaffade nyligen ett nytt moderkort o dyl, ett ASUS P5AD2-E. Det innehåller diverse anslutningar för hårddiskar - bl a en uppsättning med 4 S-ATA för Raid. Min fråga är om detta går att använda för en ensam disk också - eller om man måste köra med Raid där? Jag har testat lite snabbt och lyckades inte, så det hade varit kul om någon känner till hur det fungerar. Det hade varit kul om man kunde få in en tredje S-ATA där, utan att behöva smälla dit två diskar för at få till en Raid-konfiguration.
Funkar det inte, så får jag krypa till korset och köpa en disk till - men jag behöver egentligen inte ha Raid, så det känns lite onödigt...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Det borde du kuna ändra antingen i BIOS eller med en bygling på moderkortet, men det står mest troligt i manualen till moderkortet.

Medlem sedan okt. 2004111 inlägg

Ja det kan du men antagligen INTE i Bios utan detta är en fristående tjänst som du ser när du startar upp datorn efter avsnittet du kan trycka Delete för att komma in i Bios jag tror tagentkombinationen är crtl+F om jag inte minns fel.
där i kan du iallafall ställa in dina raid funktioner.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag kör en SATA-disk utan problem. Moderkortet har två kretsar för SATA och de stöder RAID som en bonus, men naturligtvis ingenting man måste utnyttja. Som default brukar det vara avslaget just för att det kanske är lite ovanligt att köra det trots allt. :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

skapa en aray med endast 1 disk i
funkar på dom flesta

Medlem sedan juli 200460 inlägg

Det verkade inte fungera att sätta upp en ensam disk. Jag kom på senare att jag kanske skulle ha provat JBOD också - men det tänkte jag inte på i stridens hetta. Får väl testa det vid senare tillfälle med en annan disk, så att jag lär mig hur allt fungerar...

Jag testade att köra fler S-ATA på de vanliga S-ATA kontakterna och det fungerade - men sedan kom jag på att det kunde vara trevligt att få lite snabbare hantering av stora ljudbibliotek som streamas från hårddisken, så det fick ändå bli en disk till och en uppsättning med Raid. Det tråkiga är att jag kunde ha valt en mindre disk från början om jag hade planerat att göra så direkt - men nu har jag i alla fall en rejält tilltagen Raid-uppsättning...

Tack för försöken att hjälpa. :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)