webForumDet fria alternativet

Mitt ljud hackar!

Datorhårdvara

15 svar · 583 visningar · startad av magnusfernstrom

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg
Frågan#1

Nu hackar det när jag spelar min musik på datorn. Även om jag sätter i en CD hackar det. Det verkar som om det är något som snor åt sig kraft, för när jag testade att inte göra något på datorn - förutom att spela upp musik - hackade det inget. Det är när jag håller på med andra program det hackar.

När det hackar "hoppar" det ungefär en sekund. Detta i trettiosekundersintervaller, ungefär.

Någon som har en aning om vad som kan vara på tok? :l

Kan även tillägga att det är så när jag spelar upp filmer. Jag har prövat att spela upp filer i både Windows Media Player och Winamp.

Hela skiten "laggar" nu. När detta händer hänger även muspekaren efter, just den sekunden. :/

Crap, ingen som har en tänkbar lösning?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

"något" lägger beslag på tillgängliga resurser, vad kan bara du svara på.

Saken är den att det är 0 CPU när jag inte rör nåt, men när jag t.ex. börjar surfa får IE eller FF ca. 50+ CPU. :/

RED: Ser nu att IEXPLORE tar ganska mycket CPU också. När man göra olika saker alltså.

Det är svårt att beskriva problemet, då jag inte riktigt vet vad det är! :o

vad är "0" cpu? systemets vänteprosess?

Bifogar en bild

För jag förstår inte vad du pratar om. ;)

Den där bilden är alltså tagen när det hackar till. Det är olika processer som tar kraft, verkar det som, eftersom det ibland är IEXPLORE som slukar kraft.

Väl, i bilden är det photoshop som är hungrig, och du har bara(?) 38% ledigt på prollen(bör väl räcka?)

Fast det var för att jag startade det, för att klistra in screenen. Vanligtvis är det IEXPLORER som tar kraft.

Är det nåt skit jag fått? Är formatering lösningen? :/

varför skall "alla" formatera så fort något är lite hackigt? byter du motor på bilen när luftfiltret är tät?
IEXPLORER.EXE är ju den webläsaren du har valt att använda, sluta med det ;)
testa också lite optimering av din dator, måste qttask och steam vara i gång(t.ex.)
Kör även lite "adaware" och "hijack this" i mellanåt.
Drivrutiner uppdaterade? scandisk och defrag gjord senaste månaden? växlingsfilen stor nog? osv...
Kika lite här för att hitta tips om optimering: http://www.tweakguides.com/

Tackar!

Formaterar gör man när man inte fattar ett skit, och inte orkar sätta sig in i problemet. ;)

Jag använder inte IE, utan FF. Bara nu jag gjorde det, men det hackar som sagt om jag använder FF också.

Och jag har haft fler program än jag har nu igång innan, det har fungerat perfekt!

Dessutom har jag märkt en märklig sak: mina cookies försvinner varannan dag ungefär!!!

Kan det vara något skumt på min dator, iallafall?

magnusfernstrom skrev:

Kan det vara något skumt på min dator, iallafall?

Om den inte beter sig som väntat vill jag säga att det är något skumt med den, ja ;)

Då får det kanske bli en formatering om det inte funkar som jag vill efter genomsökningar av diverse program. ;)

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Det skulle kunna vara idekanalerna som är fel inställda.
Kontrollera om du kör med PIO eller Ultra DMA.

Gå in i enhetshanteraren, välj egenskaper på Primära IDE kanalen. Klicka på Avancerade inställningar fliken. Kolla om Current transfer mode är PIO eller Ultra DMA ...

Det kan vara så att du måste ladda hem nya drivrutiner för IDE kontrollen.

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Som vanligt så vimsar jag och skriver bara halva svaret.
Om datorn kör med pio ska du ändra till Ultra DMA.
PIO är väldigt resurskrävande och kan göra så att t.ex. ljudet hackar så fort datorn läser från hårddisken.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)