Jag köpte för ett tag sen ett nytt grafikkort, ett Radeon 9800 Pro All-In-Wonder. På det kortet finns ett tv-uttag samt video-in och video-ut. Idag testade jag att dra en kabel från tv-uttaget i väggen och sätta i tv-uttaget på kortet - och jag fick tv-bild på datorn. Dock inte ljud - inget ljud alls. Ljudet fungerar för övrigt alldeles utmärkt.
Frågan lyder alltså: hur får jag ljud när jag kollar på tv på datorn?
En aspekt att ta hänsyn till är även att jag har ett moderkort med en ljudkrets som stödjer 5.1-ljud, vilket jag använder mig av.
Ibland finns det en ljudutgång på tv-kortet som man kopplar till line-in på ljudkortet med en kort sladd.
Annars låter det som något problem med att välja rätt ljudkälla, ifall tv-kortet installerat sig som en ljudkälla.. Klicka på högtalarikonen längst nere till höger, om du har en och kolla runt lite.
Det ska ha installerat sig som en ljudkälla. Jag har inte en line-in på tv-kortet på gfx-kortet, bara video-in, video-ut och tv-uttaget..
Nån som har mer tips? :)
Har det installerat sig som en ljudkälla så testa att byta till den ljudkällan om du inte redan gjort det. Gå till Kontrollpanelen, sen Ljudenheter. Välj sen Ljud-tabben och ändra Standardenhet till Tv-kortet.
249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849