Efter att ha tagit bort fläkten på nordbryggan (den behövdes tydligen inte om man inte överklockade och höll på), sänkt hastigheten på chassifläktarna och bytt från Intels boxade kylfläns till en Zalman CNPS7700-Cu på lägsta varvtalet så har jag bara två punkter kvar att tysta:
1. Grafikkortet, vilket jag köper en VF700-Cu till snart (måste ju matcha processorkylaren ;)).
2. Två stycken WD-diskar på 80 GB, PATA, de viner som fan.
Ettan är ju i princip löst, det är tvåan jag har problem med...
Vad jag har förstått så kan man i princip inte dämpa ljudet på hårddiskar, om man inte sätter dämpmattor i chassit (vilket jag helst undviker). Så då återstår bara att köpa nytt. En disk på runt 200 GB borde räcka för mina behov.
Jag vill ha så tysta diskar som möjligt, har då fått lära mig att det är Seagate som gäller. Då är frågan om jag ska köra SATA eller PATA. Har kollar på storagereview.com och det verkar som om SATA är snabbare men lite mer högljudd, SATA vore ju också trevligt så slipper man de breda IDE-kablarna (i och för sig runda, men ändå). Men jag vill ju inte kompromissa för mycket med prestandan heller. Har ni några förslag på hur jag ska göra?
När det gäller Barracuda 7200.7 levereras tydligen SATA-diskarna i "Performance mode" och PATA-dito i "Quiet mode" (vilket användaren själv kunde ställa in på tidigare Cudor (AAM)). Det är alltså själva läs- och skrivljudet som skiljer, vid idle viner båda båda diskarna lika mycket/lite. Samsung Spinpoint P80 är både snabbare och tystare, men tyvärr inte tillgänglig i större storlekar än 160 GB.
Underbart...
Undrar om man ska gå på Barracuda 7200.7 200GB SATA istället då, det verkar vara ett någorlunda säkert kort. Mina hårddiskar arbetar relativt sällan (känns det som) och det är inte det ljudet jag irriteras av, det är idlesurrandet som stör.
Min teori är att 7200.7 i SATA-version är snabbare än SATA-versionen av P80. Därför vann 7200.7 prestandatesten i den ena StorageReview-testen.
I PATA-version är dock P80 den snabbare disken, trots att SilentPCReview hade AAM satt till tystast möjliga läge. Tyvärr (har inte lusläst, dock) kan jag inte se att StorageReview redovisar vilket AAM-läge de testat P80-diskarna i.
I StorageReviews test av P80 PATA rapporteras dock ljudnivån vara högre än både 7200.7 och de två andra testerna av P80. Gissningsvis beror detta på nedanstående, och ett bra P80-exemplar bör således vara den tystaste 7200 rpm-disken på marknaden:
Mja, det är ju lite av en djungel och jag vet inte om min ovanstående "utredning" är korrekt. Det vore exempelvis intressant att veta vilket AAM-läge P80 SATA testades i (eller åtminstone vilket läge den levereras i från fabrik).
Jag orkar inte jiddra mer. ;)
Det får bli en 7200.7 200GB SATA, har hört mycket bra om den, jag funderade också på vad som är speciellt för 7200.8.
Nu har jag installerat ny grafikkylare och ljudet från hårddiskarna är mycket mer påträngande (förut drunknade det till viss del i resten av surret).
Nu till frågan:
Det är något speciellt man ska göra för att kunna installera på en SATA-disk har jag för mig. Det jag ska lägga in är Windows XP SP1 (jag hörde nåt om att SP2 sänker hastigheten på firewire så jag vågar mig inte på det än, men om ni vet annorlunda kanske jag törs).
Moderkortet är MSI 865PE Neo2, ifall det nu har någon betydelse.
Så om vi tar det stegvis:
1. Koppla in disken.
2. Starta datorn, ska jag in och fixa nåt i BIOS?
3. Är det några drivrutiner som ska installeras? Jag hört nåt om det och jag har ingen diskettstation (kan fixas i och för sig). Var installeras drivrutinerna i såna fall?
4. Starta från XP-skivan, skapa nya partitioner och installera. Det var väl också nån begränsning i SATA-diskarnas kapacitet som hade ordnat sig i SP2?
Efter att ha velat några månader har en ny möjlighet visat sig: Western Digital WD3200JB. Den verkar bara för bra. ;)
Har läst mycket gott om den på silentpcreview också. En sån ska jag ha! Även om det nu råkar vara PATA, orkar inte vänta på SATA som tydligen är på g.
Men det är inte många som säljer den...
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2