Nu äntligen har man snålat sig upp så man har lite över för att kunna byta upp dig från sin Scalea av 1999års årsmodell. Jag söker altså efter arbetsdator mest, inget fps-spelande på den, eventuellt lite civ3 eller c&c, men efterosm det går relativt smidigt redan på den jag har nu så borde det väl inte vara några större problem på en av nyare modell.
Mobo: PCIe, hur pass viktigt är det att man har med det? Jag ränkar med att den ska hålla ett par år utan att man måste hålla på att uppgradera. om det inte är så viktigt än vad sägs om ett liknande den här eller det här? Om PCIe borde finnas med vad rekomderas då?
Processor: AMD har jag i stort sett redan bestämt mig för, om man kan övertyga mig om att intel är billigare strämsnälare och kallare? Men sen, vilken AMD? Althlon64 eller Semperon? var ligger den undre smärtgärnsen för att de ska kännas som en uppgradering? (Det jag sitter på nu är en 1700+). När det gäller ljudnivån, hur är en boxed-kylning jämförd med en bulk med separat kylare? Speciellt då med tanke på pris.
Minne: Finns det något speciellt man ska tänka på med minnen i dagens läge? och hur mycket kan/ska man ha vid "kontorsarbete"?
Chassi/Nätagg: 120fläkt är som jag förstått att föredra när man söker tystnad. Annars har jag noll koll på det här området, något tips på en så billig/bra chassi med eller utan agg som möjligt, och vad för effekt är det minsta man borde ha på ett agg, med ovanstående konfigurering?
EDIT: Kompletts uppgraderingspaket, speciellt då den här eller finns det något annat här är det något som är intressant att titta på eller ska man förutsätta att det går att plocka ihop bättre saker själv (dvs att ni kan plocka ihop bättre saker :e)
PCIe ger för närvarande ingen prestandavinst, just nu handlar det mest om framtidssäkring (dvs. möjlighet att kunna ansluta framtida grafikkort). Övergången PCI->AGP gick ganska snabbt och samma sak sker troligen här (se bara på de nya grafikkretsarna från nVidia och ATI). Ungefär samma sak som socket 754 kontra 939. nForce3 250-kortet från MSI är inte alls dumt, stora nackdelen är (IMHO) den aktiva kylningen på nordbryggan. Här finns en roundup av ett gäng 939-kort: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2128
Vill man ha PCIe får man framförallt ta sig en titt på kort baserade på nForce4 och K8T890.
När det gäller processor tycker jag att det verkar relativt meningslöst att uppgradera från en XP 1700+ till en Sempron (ifs. kan du nöja dig med att byta CPU och stanna kvar på Socket A ett tag till). Även om du köper den allra vassaste A64:an kommer du inte märka någon dramatiska skillnader vid vanligt kontorsarbete. Tydligen ska den boxade A64-kylaren vara skaplig (har inte sett den själv), men ingenting man nöjer sig med om man är kräsen :).
Minne, minst 512 MB - helst det dubbla. Men för kontorsarbete lär det inte vara nödvändigt. Köp märkesminnen. Corsair Value Select är exempelvis prisvärda.
Chassi är ju ganska mycket tycke och smak, men Antec, Compucase och Aopen har en del bra grejer som inte är allt för dyra. När det gäller nätaggregat är ATX2.0 och 120 mm-fläkt inte dumt. Aggregat från FSP eller Seasonic brukar vara bra. Såvida inget extremt grafikkort eller en större mängd yttterligare komponenter ska hängas på duger ett bra 300 W-aggregat utan problem.
Prisvärt minne? 3.493,75 för 1GB, det är förvisso på dustin, men jag tvivlar på att man kommer ner de 50% jag skulle vilja för att kalla det prisvärt. Men jag kanske är dumsnål? Vad är skillnaden i Corsair och vanliga samsung-minnen?
Lådan, den verkar ganska stabil och fin, men knappast någon 120mm-fläkt, ska man istället satsa på AOPEN 300W FSP300-60PN ATX SILENT och ett fint chassi, eller går de jämt ut?
Hela de här paketet blir 8000+ lite mer än jag hade räknat med att lägga ut, max 5000, sen kan man kanske dra några kronor eftersom prisena är från dustin.
Nej, det där är inte samma minnen som jag rekommenderade som prisvärda :). Menade nåt sånt här.
Compucase CI-6A21 har två 120 mm-fläktplatser, men det eventuellt medföljande nätaggregatet har mycket riktigt en 80 mm-fläkt. Nätaggregatet är visserligen ganska bra ändå, men Compucase-lådorna går även att köpa utan nätaggregat. AOpen-aggregatet är tillverkat av FSP och håller god kvalitet. Dock är FSP:s nya 300W-agg en aning strömstarkare (länk). Hur mycket kan/vill du lägga på nätaggregat och chassi och vilka krav har du?
Buggy är en bra sida för den som letar priser på datortillbehör.
Okej, tack, det var lite skillnad, så samma conf utan chassi/nätagg kommer ner till strax över 5000 på db, förmodligen kan man komma ner lite mer om man letar. Det är lite svårt på buggy eftersom man inte vet om de är Winston eller Newcastle samt att man inte kan välja boxed eller speciella märken på minnen.
Men, säg att jag är beredd att lägga upp en tusenlapp på ett fint chassi med agg, eller för båda separat. Kraven är mest tyst nätagg, och gott om plats gör hårddiskar och med bra luftgenomströmning utan extra fläktar.
Kan du lägga nån femhundring extra och prioriterar ljudnivå kanske AcoustiCase C6607 kan vara intressant. Det är i princip en Compucase-låda med ljuddämpning och lite andra trevliga smådetaljer för att få ned ljudnivån. Har du tänkt använda många hårddiskar kan det nog vara läge att överväga ett kraftigare nätaggregat än 300 W.
298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e