Hej!
Vi har en äldre AMD thunderbird 750MHz:are stående under skrivbordet hemma som har krånglat en liten stund nu.
När man startar datorn så kan den när som helst fram till att man är inloggad i XP slockna. Man får då stänga av strömmen och starta om burken varpå antingen samma sak sker igen eller så bootar den helt normalt...
Vi antog att det var nätagget det var fel på och rengjorde därför detta ordentligt från en hel del damm, och även om det gav visst resultat så kvarstår fortfarande problemer om än i mindre utsträckning.
Först och främst, är det nätagget det är fel på? Verkar så tycker jag. En följdfråga blir isf. om detta nätagg duger som ersättare till den gamla trotjänaren på 250W från AOpen.
Det är min far som skall betala och ekonomiskt medveten som han är, tycker han att denna prisnivån känns okej.
Eftersom datorn idag bara har 250W och jag har svårt att tro att den ens utnyttjar de watten, därför tordes det inte göra så mycket om det inte klarar av att leverera de 400 utlovade watten.
Antog också det, och antog också att du skulle svara så...
Anledningen till att jag tog upp det var att jag behövde veta om det var nätagget det är fel på, då jag ska shoppa från shg nu i veckan och då kan köpa ett nätagg också utan extra frakt :P
Är det ingen som vet om det är nätagget?
har jag beskrivit otydligt, eller om det är något ni undrar över får ni fråga så ska ja svara efter förmåga.
Tack//
"Startade man upp den en gång till så fungerade det fint igen men efter att ha kört så i någon månad brann agget och strömspiken som bildades då förstörde moderkortet som nu inte längre vill starta en med ett annat agg. Aggen som brann var av märket JNC...budget mao." http://www.tbg.nu/cgi-bin/news_show.cgi?db=7096&id=5
"Tack för svaren! Ja det verkar vara nätaggets fläkt som ger upp vid för hög värme. Den fläkten strular ofta vid starten så det kan förklara problemet. Nu byter jag agg och köper inte märket JNC i fortsättningen." http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=11709&highlight=jnc
"Dom hade skrivit fel på mitt kvitto. Det var ett JNC 300W agg. Men dom är kassa och jag ska byta för fler JNC-användare har råkat ut för samma sak (den interna fläkten blir kass och 5v går mot 4.2v)." http://www.fz.se/forum/viewtopic.php?t=16787&highlight=jnc
Detta låter inte så kul... :( Men fan också, har ju inte mer pengar att lägga på ett nätagg. Å andra sidan om möjligt mindre att lägga på ett nytt moderkort för 1350;- igen :(
Hehe, har iofsejj ett gammalt ATnätagg på 75W, räcker d? :P
Näe, mera seriöst kanske, hittade även detta. Silent, 300W och 18A på 12Vrailen... Chassit var varken fult eller snyggt, men kostade ungefär lika mycket. Lite billigare tom. Dock inte för mig då jag hade tänkt sälja krimskramset man fick med den andra lådan till en kompis ;).
Dock finns den markanta skillnaden att här bara finns plats för en 80*80 fläkt i bak... I den andra lådan fanns 5 fläktplatser. Här är ett annat alternativ för ungefär samma pengar också. Dock även detta med endast en fläktplats :(
Känns överhuvudtaget ganska meningslöst att kolla på dessa chassin då tom. jag inser att de inte är nämnvärt mycket bättre än de jag redan tittat på. Ska man hitta ett reko chassi med reko nätagg verkar man få vara beredd att lägga minst en tusenlapp, något som jag inte har :(¨
EDIT// Gled visst ifrån ämnet en aning :P Någon som vet om det är nätaggreggatet som är kass? :o
EDIT II// Såg när jag läste länkarna du postade för andra gången, att ganska mycket var fläktrelaterat...Kan man inte byta fläkten i nätagget då? Eller är jag ute och cyklar igen?
Ska man hitta ett reko chassi med reko nätagg verkar man få vara beredd att lägga minst en tusenlapp, något som jag inte har
Har ingen aning om hur bra eller dåliga dessa lådor är. Just därför föredrar jag att köpa beprövade märken, där man vet vad man får. Det här chassit går att få för 593 kr (inkl. ett okej nätaggregat): http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=93700
Dock tycker jag att det är ganska bra och snyggt, så du lär ju iofs. inte gilla det :). Det är Datorhandel som har det låga priset, så ytterligare frakt tillkommer förstås. Men med lite tur är de kanske billigare än shg på någon produkt, vilket kan göra att kostnaderna ändå inte rusar iväg.
Coccozz skrev:
Någon som vet om det är nätaggreggatet som är kass?
Mycket talar för det, men veta är ganska svårt att göra utan att ha testat med ett annat nätaggregat (för att se om problemet försvinner).
Coccozz skrev:
Såg när jag läste länkarna du postade för andra gången, att ganska mycket var fläktrelaterat...Kan man inte byta fläkten i nätagget då? Eller är jag ute och cyklar igen?
Det var ju dock inte det värsta problemet, ojämna strömstyrkor och strömspikar som förstör övriga komponenter är ju inte så jättekul. Jag skulle iaf. aldrig köpa JNC.
Jodå, den burken vart det inga större fel på. Vit skulle den iofsejj ha vart, har viss förkärlek för Apple, därmed också kritvita datorer :P Samt G5:an som vilken människa som helst går igång på :D Elr? :o ;)
Har kollat varenda liten sak i datorn nu, och på precis allt är de dyrare än SHG. Det innebär att detta chassit kostar ~150;- mer än det från SHG. Inte så farligt kan tyckas, men eftersom jag redan saknar några hundra så känns det inte bra att spä på skulderna :(
Skall dock noggrant räkna och analysera och se om jag verkligen inte kan få ihop det. Man har ju som sagt än mindre råd att hosta fram 1350;- till ett moderkort till bara för att nätagget går berserk ;)
Men du menar alltså att om jag köper denna lådan så kommer jag att få en låda som är bra att pilla i, med ett stabilt nätagg och som kommer att kunna överklocka betydligt bättre än de andra jag tittat på?
Jodå, den burken vart det inga större fel på. Vit skulle den iofsejj ha vart, har viss förkärlek för Apple, därmed också kritvita datorer :P Samt G5:an som vilken människa som helst går igång på :D Elr? :o ;)
Nog för att Apples nyare burkar är hur snygga som helst, men de chassin du visat upp är ju inte i närheten lika (även om de är vita). SLK3700 finns i bronsfärg (AMB, den jag länkade till) och svart. Den svarta versionen (BQE) är dock ett par hundra dyrare, eftersom den också har en del förbättringar.
Coccozz skrev:
Men du menar alltså att om jag köper denna lådan så kommer jag att få en låda som är bra att pilla i, med ett stabilt nätagg och som kommer att kunna överklocka betydligt bättre än de andra jag tittat på?
Chassit är riktigt bra och stabilt. Nätaggregatet är inte det bästa (80 mm-fläkt och inte jätteströmstarkt - dock fullt tillräckligt), men bra för priset. Antec har gott rykte, vilket i mitt tycke är största fördelen. Man vet vad man får och att risken för strul är liten. AOpen H500 har ett bättre nätaggregat, men då är istället själva chassit sämre (och i det här fallet uteslutet fult :)).
Hehe... Jo, Apple är enormt snygga. Speciellt deras iPod (har en sån ;))
Näe, inget är som en mac :D Därför få man försöka efterlikna det lilla som går (färgen :P)
Du och dina 120mm fläktar :P, men jag förstår hur du tänker. Kanske jag uppdaterar en vacker dag :P.
Såvida jag förstått det hela rätt är inte AMD 64:an en speciellt strömkrävande processor, så det tordes gå bra ihop. Nu är det bara pengafrågan kvar... Har dock en stund på mig att lösa den då shg inte leverar förräns i vecka 2. Den enda allvarliga frågan nu är bara vad det är med farsans burk :o
Som jag fattade det ingår en 120mm's fläkt i chassit.
"Cooling capacity: up to 2 120mm fans
- 1 rear (standard) 25mm thick
- 1 front (optional) 25mm thick"
Som jag fattade det ingår en 120mm's fläkt i chassit.
Japp, helt rätt. Den är dock ganska högljudd, men det går ju alltid att köra den på 7 eller kanske till och med 5 volt (eller rent av byta ut den när ekonomin tillåter). Fläkten i nätaggregatet är dock bara en vanlig 80 mm. Antec-agget kommer garanterat att klara av att förse ström till de komponenter du valt.
Det låter kanon du.
Högljudd fläkt får man stå ut med när man skall spara. Däremot är det dumt att spara så mycket så att man får köpa alla delarna igen när nätagget rasar. Tack för att du fick mig inse detta innan jag köpte något. :D Tackar och bugar för all hjälp överhuvudtaget med denna datorn.
Har nu startat farsans dator i BIOS för att se om den fortfarande stängde av sig då, vilket den inte gör. Kollade även tempen som steg en aning men landade på under 30 grader så det tordes knappaste vara någon fara. Nu antar jag att det härmed skulle kunna vara mjukvarufel, typ virus. Windows har jag svårt att tro att det skulle vara eftersom vi har installerat om det tre gånger men inte märkt någon skillnad.
Sist men inte minst vill jag ge dig ett litet tips också, efter klockan 11.59 P.M. bör man gå och lägga sig, inte sitta ute på wF och svara små amatörer (som jag;)) när de ställer självklara frågor :P
Tack återigen //
ps. Återkommer som sagt i den andra tråden när jag har fått delarna.
Har nu startat farsans dator i BIOS för att se om den fortfarande stängde av sig då, vilket den inte gör. Kollade även tempen som steg en aning men landade på under 30 grader så det tordes knappaste vara någon fara. Nu antar jag att det härmed skulle kunna vara mjukvarufel, typ virus. Windows har jag svårt att tro att det skulle vara eftersom vi har installerat om det tre gånger men inte märkt någon skillnad.
Testa att starta maskinen med en Knoppix-skiva eller nåt. Strulande nätaggregat kan dock få en dator att bete sig precis som du skriver, med slumpartade omstarter/hängningar.
Coccozz skrev:
efter klockan 11.59 P.M. bör man gå och lägga sig
Haha, du har alldeles rätt, men nu är det ju julhelg :).
Såg just att PC-Action, som tydligen har gratis frakt året ut, säljer SLK3700AMB för 630 kr, vilket borde bli billigare än Datorhandels 593 kr exkl. frakt :).
Muskot rules
Pengaproblemen är out of the way :D
Lyfter på hatten och tackar, samt skålar indet nya året en aning för tidigt, tillsammans med mina wF vänner och mitt nya prådiga chassi :birp
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e