webForumDet fria alternativet

Vad ska jag välja?

Datorhårdvara

28 svar · 881 visningar · startad av Jerpa

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg
Frågan#1

Nu var det meningen att vi skulle få våra Hempcpaket till jul men pga utbyggnad av vår fabrik i Kina så har det blivit uppskjutet samt att de på våningen ovanför aldrig får tummen ur så har det blivit försenat så att vi får det efter nyår. Detta har lett till att man fått lite längre betänketid på vad man ska ha.
Dock så har det inte blivit så mycket lättare så jag tänkte fråga er här om vilket som är det bättre valet.

Alt 1
Intel Pentium 4 550 3,4GHz 800/1M S775
ASUS ATX I915P S775 PCIe DDR GBLAN SATA
HIS (Hightech) ATI Radeon X800XT 256Mb IceQ PCIe
1GB (2x512kit) DDR PC3200/400 KINGSTON
NEC DVD±RW DL 16X IDE ND-3500
MAXTOR DMAX 10 200GB 7200RPM 8MB SATA
Samsung floppy
Kaytronic Cordless Optical Desktop Black - Tbord/Mus
Chassi alt1: Antec case Solution 3700-BQE Black low noise
Chassi alt2: Raidmac Scorpio 668 Aluminium, svart/blå/silver/gul med fönster

Pris 11.900kr exkl moms

Alt 2
Intel P4 3,0GHz 800/1M HT S478
ASUS ATX I865PE P4 SATA Raid GBLAN
HIS (Hightech) ATI Radeon 9600XT 128Mb Turbo
512MB Kingston PC3200 DDR CL3
DVD 16X/52X IDE (LG/Samsung/Sony)
MAXTOR DMAX 10 160GB 7200RPM 8MB SATA
Samsung floppy
Kaytronic Cordless Optical Desktop Black - Tbord/Mus
Chassi: Sweex miditower Carry Wave

Pris 5290kr exkl moms

Jag kollade igenom prylarna var för sig på företaget vi ska ta ifrån och då är det grafikkortet i alt 1 som sticker iväg på runt 4900kr, en av anledningrna att det är dyrare.

Tänkte en tanke att ta alt 2 och välja en dvd-brännare samt minne löst men då får man en annan låda som jag egentligen inte vill ha. Ett plus med den lådan är att det är ett handtag (sambon har en sån) men power och reset sitter uppe på lådan och katterna trampar mer än gärna på dessa små knappar

Vilken skulle ni välja?

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Jag skulle valt alt2 med dvd-brännare, 1024 minne och antec-chassit.

Ja man jag får inte välja det antec till alt 2.

Det är paket så jag får inte plocka hur jag vill =(
Det är bara på alt 1 som jag får välja mellan fönsterlådan med olika färger eller low nose-lådan

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Lite konstigt att välja mellan två helt olika paket. Handlar väl om vad du själv känner att du vill lägga.

Men paket 1 har ju ett smarrigt grafikkort med ett kylningssystem som ska vara tyst och bra...

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Re: Vad ska jag välja?

Jerpa skrev:

Vilken skulle ni välja?

Det som avgör är väl vad du ska ha datorn till samt hur din ekonomiska situation ser ut...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

skulle rekomendera att du köper typ samma dator hos dell

dock bättre o billigare o då är den din sen inte företagets som du hyr

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

mayday skrev:

skulle rekomendera att du köper typ samma dator hos dell

dock bättre o billigare o då är den din sen inte företagets som du hyr

Köper han en dator hos Dell kan han inte göra HemPC-avdraget, vilket i praktiken innebär att momsen lyfts från priset. D.v.s. en dator från Dell måste vara 20% billigare men ändå innehålla motsvarande komponenter, vilket jag vid ett snabbtitt på Dells hemsida uppfattar det som att Dell inte gör.
Nackdelen med HemPC-avdraget är att det är pensionsgrundande - d.v.s. det avdrag företaget gör från lönen påverkar också den framtida pensionen.
När hyr-perioden når sitt slut brukar man, om man vill, få köpa loss datorn från företaget mot en marknadsanpassad slutavgift - i praktiken ytterligare en "månadshyra".

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Sen så får man väl inte t.ex. Antec låda och IceQ grafikkort om man handlar hos Dell...

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Rikard skrev:

Nackdelen med HemPC-avdraget är att det är pensionsgrundande - d.v.s. det avdrag företaget gör från lönen påverkar också den framtida pensionen.
När hyr-perioden når sitt slut brukar man, om man vill, få köpa loss datorn från företaget mot en marknadsanpassad slutavgift - i praktiken ytterligare en "månadshyra".

Vilket är väldigt beroende av din lönenivå, för min del ligger jag över vissa brytgränser och det gör då inget för min pension, och eftersom jag betalar med "oskattade" pengar blir rabatten rätt kraftig (ca.50%)
Jag betalar ca. 15000:- för ett datorpaket som kostar ca. 30000:-, skulle jag köpt det över disk var jag tvungen att tjäna runt 50000:- innan jag kunde köpa det.
Så personalköp är inte så dumt ;)

P.S. ta det stora paketet ;)

Tackar för era tankar fram o tebax, inte bara innehållet utan allt runtomkring åxå.

Erik Juhlin skrev:

Lite konstigt att välja mellan två helt olika paket. Handlar väl om vad du själv känner att du vill lägga.
Men paket 1 har ju ett smarrigt grafikkort med ett kylningssystem som ska vara tyst och bra...

Att det är just dessa två paket är för att det är något av intresse. Hela offerten ligger på https://www.jerpadesign.com/up/itb.pdf

Jo, graffekortet lockar lite, men vad är det för specielt med IceQ?

oelbal skrev:

Jerpa skrev:

Vilken skulle ni välja?

Det som avgör är väl vad du ska ha datorn till samt hur din ekonomiska situation ser ut...

Det ekonomiska gör det samma

frankof skrev:

P.S. ta det stora paketet ;)

Funderat på det eftersom den e lite snyggare.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jerpa skrev:

Då finns det väl inget att fundera på?

muskot skrev:

Jerpa skrev:

Då finns det väl inget att fundera på?

Visst spelar det roll iofs men alt2 är mer för pengarna.
Ska lägga till en hdd samt platt skärm.

Mitt alternativ var att ta tvåan och lägga till minne, brännare, hdd och skärm men då är man iaf i samma prisnivå men går miste om en snyggare låda och grafikkort.
Men just som det ser ut nu är att det lutar på 1an.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Med tanke på att du kommer att sitta o betala på den i 3år
och att beroende på vilka som sköter servicen o suporten kommer du kanske inte ens att få tilåtelse att uppgradera den

vist kan du göra de i smyg men skulle nått hända o dom kan bevisa att du pillat blir de dyrt för dig då din arbetsgivare sällan står för reparationer

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jerpa skrev:

Jo, graffekortet lockar lite, men vad är det för specielt med IceQ?

Det är designat för att ta luft i lådan och sen, efter att det har använts i kylande syfte, skicka ut det utanför lådan. På så sätt återanvänds inte varm luft vilket sker med "vanliga fläktar".
Detta gör även att man kan sänka hastigheten på fläkten vilket i sin tur leder till ett tystare kort. Se följande länk för mer information: http://www.hisdigital.com/html/product_ov.php?id=123&view=yes

frankof skrev:

Vilket är väldigt beroende av din lönenivå, för min del ligger jag över vissa brytgränser och det gör då inget för min pension, och eftersom jag betalar med "oskattade" pengar blir rabatten rätt kraftig (ca.50%)

Det har du ju helt rätt i. Jag tänkte inte på det. Tur att du gjorde det. :)

mayday skrev:

Med tanke på att du kommer att sitta o betala på den i 3år
och att beroende på vilka som sköter servicen o suporten kommer du kanske inte ens att få tilåtelse att uppgradera den

vist kan du göra de i smyg men skulle nått hända o dom kan bevisa att du pillat blir de dyrt för dig då din arbetsgivare sällan står för reparationer

Uppdatering är inga problem då jag har bra kontakt med supporten som även är kompis.
Det har dessutom inte varit något problem tidigare med det företaget.

Däremot så har föregående 3 år varit riktigt dåliga.
För 3 år sen var det leveransförseningar

2 år sen, Gamla drivrutiner och de skulle då ta in hela datorn som dessutom låg 5 mil från "oss arbetare". Plus att det tog ett j*vla tag innan man fick tillbaka lådan.

1 år sen, de paketerade allt väldigt dåligt. En jobbarkompis beställde 5 hårddiskar vilka låg löst i en stor karton som hoppade på en släpkärra - EN var sönder och även någon annans HDD var trasig.

Pga detta fick jag och en till ta fram ett nytt företag som skulle jämföras med ovanstående. Vi tog samma som det blev nu iår men vi fick det inte då det bara hade funnits i 3 år.
Nu denna vinter fick vi även samma uppdrag och tjatade till oss nuvarande företag. Vi sa att alla är nybörare så även det företag vi jobbar på. Vi ger dem en chans detta år. Går det åt h-vete så vet vi det till nästa år.
Det räckte tydligen och vi fick det vi ville.
Dock har kontorsnissarna inte fått tummen ur och fixat resten så nu fick vi inga datorer före jul. :(

Fortsätter på denna tråd då det handlar som samma paket.

Farsan kom med erbjudandet att jag ska få samma produkter men att ta det genom hans jobb. Jag får då den utan momsen men gör en liknande avbetalning.

Men då kommer en annan sak på tal.
Är det något jag ska byta ut för att bli till det bättre, tex moderkort & processor, DVD-brännare mm?!

Fördelen att göra så här är att jag kan betala hur mycket jag vill under månaden, inget händer med min "pension" och jag slipper en betalningsplan på 3 år. Egentligen är det vel bara fördelar med det. Så det är vad jag ska välja för delar.
Dock måste jag beställa datorn före nyår.

Tänk över dina behov, vad det får kosta och liknande. Generellt får man en bättre maskin för pengarna om man satsar på en AMD-baserad burk. Intel är för tillfället på efterkälken.

Jag satt och kollade lite snabbt i dustintidningen på moderkort o processor men jag känner mig helt på noll nu för tiden då det kommit så mycket.
Men vad jag kunde läsa ut av de moderkorten så finns inte PCI-e på de till AMD, eller har jag missuppfattat tidningen som har intelgrejjer på ena sidan o amd på andra?

Det jag ska ha isf är ett moderkort med plats för helt 4 SATA samt nån IDE samt PCI-e.
Sen vilken AMD64 ska jag ha? 3,4Ghz låter bra...

Jerpa skrev:

Men vad jag kunde läsa ut av de moderkorten så finns inte PCI-e på de till AMD

Beräknas finnas i butikerna efter nyår. Dustin listar för närvarande Asus A8N-SLI och A8N-SLI Deluxe.

Jerpa skrev:

Sen vilken AMD64 ska jag ha? 3,4Ghz låter bra...

Athlon 64 3500+ Winchester (90 nm) ligger i ungefär samma prisklass som P4 550 (3,4 GHz), men är snabbare.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)