ingen som har tips?
//red
Fick i alla fall igång pc med knoppix nu. men är grymt trött så jag ska drar mig tillbaks för idag. Men om någon har tips eller förslag på hur jag ska få igång datorn med xp igen så skriv ett par rader då...
2 svar · 241 visningar · startad av SONICdust
I går koppla jag på en KVM-switcher för att köra min PC och Linux burk mot ett/en tangentborb/skärm/mus var inga större problem att få igång det. Var bara starta dator 1 (pc) och sen dator 2 (linux) så kunde jag växla imellan dom utan problem. Efter ett tag stängde jag av pc maskinen och det kanske jag inte skulle ha gjort. Vet inte om man behöver stänga av dom i någon speciell ordning eller så. Men idag när jag skulle starta maskinerna igen så funkra det att få i gång linux maskinen (var den som sitt användes) men pc kommer aldrig igång, den fastnar bara...
När jag startar den får jag "windows kunde i starta det kan beror på en ändring i program eller maskinvara." Sen kan jag välja att starta upp den i tre olika felsökarlägen, senast fungerande konfiguration och starta windows normalt. Men inget går. Det kommer upp en blå skärm i 1 sek som jag inte hinner se vad det står på och sen startar datorn om sig.
Jag har även testat att sätta in knoppix och starta med den i men då blir det bara svart?
Vad kan jag göra för att få igång maskinen?
//red
Jag har även kopplat ut switchen och testat starta pc normalt igen men får samma fel/problem
ingen som har tips?
//red
Fick i alla fall igång pc med knoppix nu. men är grymt trött så jag ska drar mig tillbaks för idag. Men om någon har tips eller förslag på hur jag ska få igång datorn med xp igen så skriv ett par rader då...
Hmmm... De enda gångerna jag råkat ut för att datorn blåskärmar är antingen att det är fel på ett ram-minne, kondensatorerna är svullna på moderkortet eller att helt enkelt XP har kraschat. Om det inte är de första så kolla om hdd är ok. Är den det så testa att reparera XP, när den hittar befintlig installation välj då att "reparera eller återställa" eller vad det nu står i installationen.
Hälsningar
Johnny