webForumDet fria alternativet

Pipande burk!?

Datorhårdvara

3 svar · 272 visningar · startad av chrsal

Medlem sedan okt. 200354 inlägg
Frågan#1

Håller på att hjälpa min sambos kompis som har en gammal PII:a med en 300Mhz processor. 64 mb RAM problemet är det att såfort jag startar den så börjar den lilla moderkortssummern att pipa hejdlöst!??

Jag har resetat bios och försökt med allt, vad kan det vara?

Visserligen blev jag något överraskad när jag öppnade burken eftersom den låg ett gammal modem PÅ MODERKORTET!!

Kan det vara så att moderkortet blivit kortslutet och det är därför den är knas??

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kan du räkna pipen och se vad det är för moderkort så kan man i manualen till dito läsa vad som är fel.

Medlem sedan okt. 200354 inlägg

Jo, det brukar man ju kunna göra, i detta fallet så är det ett oändligt lååååååångt pip som aldrig slutar, samt att jag inte har någon manual=(

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Kollat så att minnet sitter som det ska (plocka ut alla moduler utom en)?

Annars har jag för mig att det brukar låta sådär om man inte stoppat i grafikkortet ordentligt, alternativt om det är fel på detsamma (prova med ett annat kort).

För säkerhets skull, koppla ur alla andra kort i datorn, koppla ur hårddisk, floppy, tngtbord, mus etc. Bara moderkort, processor, minne och grafikkort ska finnas.

Funkar det då, är det bara att felsöka resten. Funkar det inte, så är det heller inte så mycket kvar som det kan vara fel på. Lycka till!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)