webForumDet fria alternativet

Hårddisk - Hur få ut mest av diskarna?

Datorhårdvara

5 svar · 266 visningar · startad av solbulle

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg
Frågan#1

Jag har på senare tid haft diverse hårddiiskproblem, nu har en disk mer eller mindre kraschat och jag hoppas att det var den disken som egentligen var roten till alla mina problem.

Problemen annars har varit att det ibland har gott skapligt långsamt att flytta filer mellan diskarna. (Samt över nätverket)

Men men, nu är det nya tider och jag är i stånd till att installera om hela systemet.
Jag har då lite olika hårddiskar och tänkte höra med församlingen om lämpliga användningsområden för de olika diskarna.

Disk 1: Seagate Barracuda 7200.7 200GB Ny
Disk 2: IBM Deskstar 120GB, EIDE, ATA100, 7200rpm, 8,5ms

Sen har jag väl någon ännu äldre, mindre typ 60Gb, som ligger och skräpar.

Min fråga till er är hur ni tycker jag ska göra. Vilken disk ska jag lägga Op samt alla installerade program på?
Ska jag ha en disk för ren lagring?
Ska jag sträva efter kanske en mindre disk för program, om jag ändå har någon över?

När man laddar ner saker och ting, ska man låta det gå ner till samma disk som programmet ligger på osv eller ska man låta det landa direkt på den andra disken. lagringsdisken?
Är det idiotiskt att låta det landa direkt på en annan disk i nätverket?

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Jag skulle tagit en mindre disk, kanske 40-60gb och köra för OS och program och resterande diskar som ren lagring.
Jag kör all lagring som laddas ner över nätverket till min filserver, sålänge nätet i sig är rätt confat och inte håller massa flaskhalsar så kommer det inte bli någon skillnad, kanske rör sig om någon millisekund.

Ok, jag tackar för det svaret, tar dock gärna in fler åsikter om inte annat för att stärka mig i tron.
Kan onekligen tillägga att jag sen lär posta en fråga om hur få nätverket att lira optimalt. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Sätt den snabbaste disken som systemdisk. För att exempelvis få hög hastighet vid kopiering bör du ha käll- och målfiler på två olika diskar, på två olika IDE-kanaler. Det går betydligt snabbare än att låta en ensam disk ta hand om både läsning och skrivning.

Rätta mig om jag har fel, men du menar alltså att om jag har tex. två diskar samt två cd-enhet i en dator ska man ha en disk och en cd på en kanal? (Ett snöre.)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ja, för bästa prestanda bör du ha de enheter du flyttar mest data emellan på olika kanaler. Och det är oftast hårddiskarna.

307 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
172 ms — ändringar (db)