Jag skulle tagit en mindre disk, kanske 40-60gb och köra för OS och program och resterande diskar som ren lagring.
Jag kör all lagring som laddas ner över nätverket till min filserver, sålänge nätet i sig är rätt confat och inte håller massa flaskhalsar så kommer det inte bli någon skillnad, kanske rör sig om någon millisekund.
Jag har på senare tid haft diverse hårddiiskproblem, nu har en disk mer eller mindre kraschat och jag hoppas att det var den disken som egentligen var roten till alla mina problem.
Problemen annars har varit att det ibland har gott skapligt långsamt att flytta filer mellan diskarna. (Samt över nätverket)
Men men, nu är det nya tider och jag är i stånd till att installera om hela systemet.
Jag har då lite olika hårddiskar och tänkte höra med församlingen om lämpliga användningsområden för de olika diskarna.
Disk 1: Seagate Barracuda 7200.7 200GB Ny
Disk 2: IBM Deskstar 120GB, EIDE, ATA100, 7200rpm, 8,5ms
Sen har jag väl någon ännu äldre, mindre typ 60Gb, som ligger och skräpar.
Min fråga till er är hur ni tycker jag ska göra. Vilken disk ska jag lägga Op samt alla installerade program på?
Ska jag ha en disk för ren lagring?
Ska jag sträva efter kanske en mindre disk för program, om jag ändå har någon över?
När man laddar ner saker och ting, ska man låta det gå ner till samma disk som programmet ligger på osv eller ska man låta det landa direkt på den andra disken. lagringsdisken?
Är det idiotiskt att låta det landa direkt på en annan disk i nätverket?