webForumDet fria alternativet

tyst på fläkten?

Datorhårdvara

5 svar · 356 visningar · startad av Mira

Medlem sedan maj 2001966 inlägg
Frågan#1

Har en laptop som flåsar mycket med fläkten.
Kan man ändra så att den inte flåsar så mycket?

Som det är nu blåser den på i 30 sek, sen är den tyst i 30 sek.
Mer om det är ett tungt prog. igång.

I batteriläge är det 90 sek mellan fläktperioderna.
I viloläge är den helt tyst.

Tyckte jag läste nånstans att man kan ändra på det, men minns inte var jag skulle ha sett det...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Att det är längre perioder som är tysta i batteriläge har säkert med processorhastigheten att göra, den är ju ofta lite sänkt i batteriläge. Dvs. mindre värmeutveckling. Försök se till att det är så rent som möjligt inne i fläkteriet. Kolla vad du kan göra för att avleda värme utan fläkt. Värmeavledningsplatta under laptopén.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kanske något på nedanstående länk kan vara till nytta?

http://www.skytopia.com/project/articles/noisyfan.html

Medlem sedan maj 2001966 inlägg

Kolla vad du kan göra för att avleda värme utan fläkt. Värmeavledningsplatta under laptopén.

Menar du att fläkten styrs av en vämesensor...??
Eller att jag ska plocka bort fläkten?

Kanske något på nedanstående länk kan vara till nytta?

Tyvärr inte.
Jag har en Celeron processor...
Testade i alla fall första punkten - utan skillnad.
I den andra punkten funkade inte länken.
För punkt 3 ska funka behöver man en "mobile-processor".

Tycker ändå det borde gå att styra det.
Var bestäms det hur mycket fläkten går?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ok, så du har inte Speedstep (dvs. att processorn får mindre ström och kör på lägre klockfrekvens vid låg belastning) på burken?

Med tanke på att fläktarna snurrar mer sällan vid batteridrift borde det finnas någon form av Speedstep-liknande reglering, tycker man. I annat fall borde maskinen gå betydligt varmare än när den är kopplad till elnätet. Gör den det?

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Med min Toshiba (som jag köpte för 5000 kr efter att ha stått och köat i 7 timmar för att få komma in bland de första till en viss butik) följde det med ett program där jag kan ställa in om jag vill att fläkten ska köras i ett "batterioptimerande" eller i ett "maximal prestande"-läge. I samma program kan jag även kontrollera processorhastigheten. Om du har en "märkeslaptop" av inte alltför gammal modell skulle du kanske höra med tillverkaren om det finns något sådant program för din bärbara dator.

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)