webForumDet fria alternativet

ide vs s-ata?

Datorhårdvara

14 svar · 433 visningar · startad av lejzer

Medlem sedan juni 2002263 inlägg
Frågan#1

Hej,

Funderar på att köpa en ny disk till min hemmaburk. Har inte riktigt satt mig in i skillnaden mellan ide och s-ata.

Vill någon vänlig själ förklara fördelarna med att välja ett s-ata kontrollerkort och en s-ata disk istället för en ide-disk?

Tack på förhand.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tack, då har det klarnat lite grann :)

Belastas processorn mindre med s-ata?

/ Martin

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Tycker det är en anledning att välja dem bara med tanke på utformningen av anslutningssladden, liten rund istället för ide bred och jobbig ;)

Tror s-ata belastar processorn mindre med, läst det någonstans men hittar inte det just nu. Plus att det är ju lite snabbare överföringshastighet med. Och mycket dyrare skall det väl inte vara heller.

Ok!

Då blir det en s-ata disk med tillhörande kontrollerkort. Tack för hjälpen.

/ Martin

Aha läste inte ditt inlägg så noga, men har du inte inbyggd kontroller för s-ata alltså. Beror väl lite på vad du är ute efter, det blir ju ingen enorm skillnad på prestandard direkt. Fast allt är ju frågan om pris, vet inte vad ett kontrollerkort kostar iofs. Men du bör väl göra en jämförelse vad det kostar om du skall ha kontroller + disk. Kan iofs vara bra om du vill ha mer diskar sedan, eller om du använt dina ide platser.

Det är ingen fara! Kanske jag som var lite otydlig om att jag behövde ett kontrollerkort också.

Jag har beställt både och nu dock. Lika bra att gå på s-ata när man ändå ska ha ny disk :)

Nejdå du var säkert tydlig, jag som är lite morgon trött. Du blir säkert nöjd ;)

Lycka till...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Dagens SATA-diskar (WD Raptor undantagen) är samma "skrot" som IDE-diskarna och är således inte snabbare överhuvudtaget.

*host* har en WD Raptor, rullar bra ;)
Så jag kan nog bara hålla med... hehe

muskot skrev:

Dagens SATA-diskar (WD Raptor undantagen) är samma "skrot" som IDE-diskarna och är således inte snabbare överhuvudtaget.

Ok! Så du menar med andra ord att det egentligen inte har någon betydelse om jag köper en vanlig IDE-disk eller s-ata?

Du skall inte köpa det för hastighetens skull iallfall. Men om jag skulle välja mellan en IDE o SATA skulle det bli SATA, men har du inget kontrollerkort eller stöd för det på moderkortet, och har platser lediga. Så är en IDE inget "dåligt" val.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

lejzer skrev:

Ok! Så du menar med andra ord att det egentligen inte har någon betydelse om jag köper en vanlig IDE-disk eller s-ata?

Eftersom SATA är "framtiden" och dessutom erbjuder smidigare kablage kan det ändå vara idé att satsa på om man ändå köper nytt (om prisskillnaden är minimal). Men någon prestandahöjning blir det inte.

Japp men vet inte om det är att rekomender att köpa ett kontrollerkort bara för att köra SATA.

Tack för alla svar! Det blev en s-ata disk och ett kontrollerkort iaf! :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)