webForumDet fria alternativet

Välja hårddisk till server

Datorhårdvara

4 svar · 342 visningar · startad av lazat

Medlem sedan mars 2001308 inlägg
Frågan#1

Hej

Ska uppgradera en server som har hög belastning, nfs utdelade hårdddiskar samt en mysql databasserver.

Det är mycket småfiler som skrivs fram och tillbaka samt
servern ska vara dedundant. Vad rekomenderar ni för hårddiskar?

Ska jag använda SCSI spegling, Raid 5( antal diskar ?), SATA ?
SATA spegling ?

Någon som kan ge råd samt specificera varför också :-)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

I och med att det är en server skulle jag föreslå SCSI-diskar. Om du sen ska satsa på spegling (RAID 1), stripe set w. parity (RAID 5) eller kanske spegling + stripe set (RAID 1+0) är en svårare fråga att besvara. Det beror lite på belastningsprofil, ekonomi m.m.

För att få upp överföringshastigheten skulle jag börja med att införskaffa ett ordentligt RAID-kort med minst 128 MB på kortet. Därefter skulle jag fundera på om inte "standardlösningen" för belastade servrar skulle vara ok:
2 diskar (RAID 1) för OS.
2 diskar (RAID 1) för loggfiler.
4+ diskar (RAID 5) för data.

Det är en riktlinje. :)
Jag vill dock reservera mig lite eftersom jag inte är särskilt insatt i exakt hur din miljö och hur belastningen ser ut egentligen. Om du har möjlighet att göra ett par ordentliga mätningar så tror jag det kraftigt ökar möjligheten att skapa en bra och kostnadseffektiv lösning.

Tack för svar. Vad tror du om SATA? Dom är ju iaf billiga inte lika bra accesstid kanske men för övrigt så går dom också att raida.

Är det något som du har testat?

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Är det till Webbhotellet? Om det är så tycker jag nog du skall gå på SCSI, känns som det är mer ordentliga grejer, SATA är lite mer budget alternativ i servrar. Du vill ju trots allt ha en hög uptime, tillgänglighet mm. (bara en personlig åsikt) Säger inte att SATA är skit att det inte kommer att bli bra, men vissa saker kostar lite mer av en anledning ;)

I övrigt så tycker jag att lösningen ovan ser ut som ett vettigt alternativ.

Ja jag har en del scsi sedan tidigare men jag hittade en burk med IDE som ska uppgraderas. Jag antar att drivrutiner och sådant kan vara lättare att få till SCSI när man kör unix system också.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)