Min mor har köpt en "Fujitsu Siemens P4 530 3.0GD" från Siba. Xp home va det OS som följde med paketet. Men jag som har Pro versionen vill istället att min mor ska ha det. Men i början av installationen när programvaran kontrolleras så blir det blåskärm. De klassiska orden att man ska kolla om man har tillräckligt med diskutrymme och att det kanske behövs en BIOS update. Och så klagar den på pci.sys. Vad kan man göra för att komma förbi detta? Det är INTE fel på skivan, 100% säker. Utan det verkar mer vara en spärr mot andra OS.
Försöker jag installera XP Pro genom windows installen så får jag följande fel: "Installationen kan inte fortsätta eftersom versionen på CD-skivan är äldren än systemet som nu är installerat på datorn"
Jag är inte jättebra på sånt här att förklara rakt och enkelt, men gör ungefär så här.
Gå in på Kör eller Windosflaggan och "R" skriv CMD. skriv enhetsbokstaven för driven där skivan ligger i.
Skriv DIR och tryck på Enter. Puh.
Ser du ett bibliotek som heter I386? Skriv då CD I386.
Skriv sedan dir winn*.exe bara för att förvissa dig om att det är rätt. Skriv sedan Winnt Borde vara det hela.
Anledningen att jag inte är så precis i mina råd är att jag har DVD med många olika grejor på mina skivor.
Lycka till.
Jag finns här en stund till, och tänk bara på Morsan i dag, imorgon är det Fars dag. :birp
Tack för enkelheten, men det fungerar fortfarande inte. Får samma fel som förut. Altså att CD-versionen är äldre än den nuvarande windows installationen. Hmm, skivan fungerar på alla andra datorer. Vad gör jag nu :q
Datorn är inte låst men datortillverkaren avråder från att ändra på det system som följde med datorn. Jobbar själv med HP och Compaq-datorer hela dagarna och där är det samma sak.
Ofta måste man formatera hårddisken innan man kan lägga in XP Pro. Då går man miste om alla program som var installerade på datorn från början, den OEM-licens man har för de programmen gäller bara om har original-os.
Förmodligen får man också problem med saknade drivrutiner som man måste få tag i på egen hand då tillverkaren inte kan hjälpa till när det gäller ett annat system, om de inte kan mer än de måste kunna och är väldigt snälla.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e