webForumDet fria alternativet

köpa ljudkort

Datorhårdvara

7 svar · 415 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag vill köpa ett externt ljukort till min dator för att kunna spela in musik på den. Midi-portar är ju bra, men viktigast är att jag ska få låg delay när spelar in. Det är någon funktion på vissa ljudkort som ger väldigt låg delay. Vilklet ljudkort rekomenderar ni?

MVH Erik

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Flyttas från Musik, TV & Film.

Medlem sedan juli 200460 inlägg

Det finns en uppsjö med ljudkort och allt beror på hur smidigt och bra du vill att det ska fungera, hur bra ljudkvalitet du behöver, hur många och vilken sorts in- och utgångar du behöver ha på det - och förstås vilken budget det rör sig om... Ett par märken som jag har goda erfarenheter från, är RME och Echo.
Kort som t ex Creative Fraudigy är inte att tänka på om man vill slippa diverse problem... :bla

Två riktigt bra ställen för musiker, är:
http://vstforum.clubcubase.net
http://forum.studio.se

Tack!

Asio tror jag det var jag tänkte på, vilket är det jag behöver!

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

M-Audio har bra externa ljudkort med riktigt bra ljudkvalitet och låg latency.

Själv har jag ett M-Adio ozone, vilket har ett integrerat midikeyboard och send-rattar. Väldigt händigt när man använder mjukvarusamplers mm. Instrment in och mic in med fantommatning finns. Det enda det saknar är väl digital in/ut samt 5.1 ljud men det använder jag ändå inte!

Vad jag egentligen är ett så billigt ljudkort som möjligt, som fortfarnade stödjer fantommatning. Har någon ett bra alternativ?

Medlem sedan maj 20054 inlägg

Rekommenderar starkt M-audio audiophile 24/96 där du har 2 I/O med en latency på ca 2 ms. Ett klockrent kort som är populärt. Om det skulle strula i framtiden mot förmodan så har du lätt att få hjälp. Kostar nu runt tusenlappen.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Ska du ha externt brukar man rekommendera kort som kör firewire, då firewire, till skillnad från USB & USB2, kan prioritera vissa processer. Detta är ju bra då man ska pyssla med musik då musikmediet kan få högre prioritet.

394 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
143 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
223 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
167 ms — ändringar (db)