webForumDet fria alternativet

Kylning för en Intel Celeron 1GHz

Datorhårdvara

4 svar · 262 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Läste i granntråden där någon undrade vilken socket det var för Celeron 1.3GHz och eftersom jag har en Intel Celeron 1.0GHz så förmodar jag att den också sitter på en Socket 370? Tycker den låter onödigt mycket (fläkten alltså) så jag skulle vilja byta kylning. När jag tittar på gtek.se står det oftast Socket A/370. Är Intels Socket 370 "identisk" med Socket A som min arbetsstation har?
Vidare, har ni något tips på en billig (men prisvärd) kylare för Socket 370 (om det nu är den det gäller ;))? Ljudnivå prioriteras såväl som priset. Fast det känns som det mesta är bättre än den som sitter i nu, stannar jag fläkten med fingret så blir det nästan dödstyst i burken.
Eftersom jag bara är van med Socket A och dess anslutningar så är jag nu lite osäker, men om nu 370 är likvärdig A så borde jag känna igen mej?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag vet inte hur det är med Celeron. Men jag köpte en Spire Whisperrock som är för Socket A till Intel P3 processorn på jobbet. Funka fint, fick bara knipsa bort ett litet metallfäste som var i vägen.

Bra och tyst fläkt.
Men jag tror att min Artic Cooling Copper Silent 2 TC fläkt som jag har på AMD XP2500+ processorn hemma är tystare.

Både är som du kan se billiga.

Okej, så dom passar men jag kanske måste modifiera fästet?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jo, på mitt AMD moderkort så sitter ju två hakar på varje sida som man hakar fast fast de där metallfästena på.

På P3:an fann bara en på varje sida. Och då var det andra fästet i vägen. Men det var ju lätt att knipsa bort det andra... :)

Gött, då vet jag!
Tack!

422 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
284 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
284 ms — ändringar (db)