webForumDet fria alternativet

3 hdd + 1 cd/dvdspelare?

Datorhårdvara

8 svar · 348 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej

Man kan ha två enheter per IDE-kabel. T.ex. två hårddiskar eller två cd-spelare. Men går det att blanda med så att man t.ex. kan ha 3 hårddiskar och en spelare? :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Nej, du kan bara ha två enheter per kanal.

/r
Det är ju iofs. vad du själv skrev i början av inlägget. Känns som att jag missförstår frågan.

Jag kanske formulera mig lite dåligt. Det jag undrar är om det går att kombinera en hårddisk med en cd-spelare på en kabel.

Ja, det går utmärkt.

Tack. Då slapp man skaffa en billigt kontrollerkort för IDE.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Är man prestandanojjig så kan det vara en bra ide att köra hårddiskarna på en egen IDE kanal. IDE fungerar så att om du har två enheter och den ena stödjer Ultra DMA och den andra tex PIO mode 4 så kommer hela IDE kanalen köra den långsammaste av dessa.

Det är inte ovanligt att CD-spelare inte stödjer Ultra DMA eller har det default avstängt.

Teoretiska hastigheter:
PIO Mode 4 = 16.6MB/s
Ultra DMA = 33 MB/s

:)

Att blanda en ny hårddisk och en gammal cdläsare kan vara ett dumt drag ;)

mattiasnordin skrev:

IDE fungerar så att om du har två enheter och den ena stödjer Ultra DMA och den andra tex PIO mode 4 så kommer hela IDE kanalen köra den långsammaste av dessa.

På alla moderna moderkort (sedan Intel 430TX, typ) har IDE-kontrollern IDT (Independent Device Timing), och då är inte det där längre något problem.

/r
Lite framgooglat material för den intresserade:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confTiming-c.html

Det går att kontrollera vilken Transfer mode dina enheter kör i windows under device manager -> primary IDE channel...

Det var ganska länge sedan som jag hade problem med ovan så muskot har nog rätt :)

Har också för mig att UDMA (3 & 4) kräver en speciell kabel men det kanske är standard även det idag.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)