Jag har precis införskaffat en ny hårddisk och en ny dvd-brännare. Jag tänkte mig att jag skulle installera bägge enheterna men det fungerar inget vidare.
Jag har nu två hårddiskar, en Seagate 120 gb och en Seagate 160 gb. Seagate 120 gb är den systemet ligger på.
Systemdisken ska (väl) vara master och den andra disken slave. Ska dvd-brännaren då vara secondary master eller secondary slave?
Just nu har jag systemdisken som master (primary, IDE1), andra disken som slave (primary, IDE1) och dvd-brännarens jumper är satt som jumpern satt på min tidigare cdrw/dvd-comboenhet. DVD-brännaren använder är ansluten till secondary IDE1. Ska dvd-brännaren vara master eller slave?
Systemdisken ska (väl) vara master och den andra disken slave. Ska dvd-brännaren då vara secondary master eller secondary slave?
Normalt finns det två IDE-kanaler på ett moderkort, primär och sekundär. På dessa kanaler kan det i sin tur sitta en master och en slave. Systemdisken är normalt primary master. Sätter du ytterligare en enhet på samma kanal (optisk läsare eller HDD) ska den byglas som slave och blir således primary slave. Samma sak råder på den sekundära IDE-kanalen.
Har du DVD-brännaren på en egen kanal bör det fungera oavsett om den är byglad som master eller slave. Vad är det egentligen som stular för dig?
Många BIOS har möjlighet att sätta att systemdisken skall vara exempelvis den som är kopplad som slave. Det är väl bra om läsning och skrivning av mycket material kan göras på varsin kabel?
Ja, normalt är det att rekommendera att göra så som @nders beskrev. En annan sak, vissa diskar går även att bygla som "master w/ slave present" och liknande.
Underbart! @nders alternativ fungerade. :bire
Jag fick varken liv i nya hårddisken eller dvd-brännaren som jag testade förut, när jag hade den nya hårddisken som primary slave och dvd-brännaren som secondary master alt. slave.
Dock fungerar allt nu, perfekt!
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2