Har en laptop med en ny mus (Creative Optical 3000).
Musen funkade perfekt från start - utan installation.
Efter ca 2 månader började musen (pekaren) gå segt.
Jag installerade drivrutiner, men det blev ingen skillnad.
Den var inkopplad via USB - jag testade alla uttag jag har.
Sen kopplade jag in den via PS/2-kontakt, utan skillnad.
Det finns inga batterier i den (inte vad jag kan se i alla fall).
Jag har kollat mus-inställningar, men dom är normala.
Om muspekaren rör sig långsamt och du har Windows XP testa att gör så här: Gå in på Kontrollpanelen > Skrivare och annan maskinvara > Mus > Pekaralternativ och sen kan du välja pekarhastigheten.
Hoppas det löser sig.
Nån kula finns ju inte.
Har kollat underlaget och den lilla "lampan" undertill, men det är så nytt så där finns inget.
Problemet var att den gick ojämnt - ibland hängde den inte med när jag rörde musen, ibland for den iväg snabbt.
Nu verkar det ha blivit lite bättre då jag bockade av alternativet "Förbättra pekarens precision".
Dock kan den fortf. kännas seg, trots att den är inställd på rätt så snabb rörelse.
skräpigt operativ kanske?
det kanske ligger en massa processer och kör som tar upp en massa CPU kraft och gör att datorn laggar?
Op = Win XP home.
Hur det är med processer vet jag inte.
Jag vet var man kollar det, men jag förstår mej inte på vad som är vad ändå.
Det är ingen skillnad om jag har många program igång eller inte.
Har inte sett några mönster på ev. orsaker ännu.
En kompis till mig hade väldigt snarlika problem vilket berodde på ett flertal virus och spywares som låg och åt processorkraft.
Tryck ctrl + shift + esc och gå in på "Performance" fliken. Där kan du se hur mycket processorkraft som används vid mätaren "CPU Usage". När du inte gör något speciellt skall den använda processorkraften vara låg.
283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2