Jag arbetar nästan uteslutande med Macintosh. Då jag utvecklar webbsidor behöver jag då och då kontrollera att en hemsida fungerar som önskat även i Windows.
Jag kommer förmodligen även att använda datorn till att spela ett gammalt spel; Age of Empires. Önskvärt är även att det ska gå att köra officepaketet på datorn. Är det någon som har ett bra förslag på vad som skall köpas? Grejerna ska fungera helt enkelt. Jag vill även ha en platt skärm, samt tangentbord och mus.
Vilka krav ställer du på skärm (storlek och upplösning) och ljudnivå? För att köra Office och Age of Empires fungerar i princip de allra billigaste/enklaste komponenterna på marknaden utmärkt.
Skärmen bör vara 17" och klara 1600x1200.
Ljudet får inte vara så högt att det stör. Min iBook låter i stort sett ingenting , det är ett bra riktmärke på ljudnivån för datorn.
Priset eller snabbheten på komponenterna spelar mindre roll. Jag vill att det ska vara driftsäkert.
Okej. Några 17" TFT som klarar 1600x1200 finns inte vad jag vet, knappt ej heller 19". Därför tog jag steget upp till 20". Eftersom du hade en ordentlig budget saftade jag på ganska rejält, man vill ju inte gärna snåla i onödan med andras pengar ;)
Ett annat alternativ som kan vara rimligt, lite dyrare, och egentligen helt onödigt med tanke på dina krav, skulle kunna vara något i stil med följande:
Slutpriset blir här runt 17500 kr. Man får helt enkelt försöka känna efter vad man behöver. Hur mycket minne och hur stor hårddisk är nödvändigt? Grafikkortet kan också tyckas vara klent, men det bör vara fullt tillräckligt för Age of Empires. Iofs. kommer du att köra spelet i 1600x1200, så ett aningen kraftfullare grafikkort kan kanske vara värt att överväga. Någon som har ett R9200SE och kan prova hur Age of Empires flyter i 1600x1200?
Fördelen med Athlon 64, förutom att den är snabbare än Sempron och Athlon XP och kan hantera 64-bitarskod, är en funktion som heter Cool 'n' Quiet. Denna funktion sänker processorns hastighet och spänning när den inte belastas (ungefär som det fungerar i bärbara datorer). Således förbrukar datorn mindre ström och utvecklar mindre värme (vilket gör den lättare att kyla = lägre ljudnivå).
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2