webForumDet fria alternativet

Datorn hittar inte hela minnesmängden.

Datorhårdvara

6 svar · 286 visningar · startad av Lennholm

Medlem sedan aug. 2004108 inlägg
Frågan#1

Har en gammal dator med 4 EDO-minnesplatser och 1 SDRAM. Jag har tidigare haft 4 x 8 mb EDO-minnen, alltså 32 mb totalt.
Nu har jag testat att sätta in ett 128 mb SDRAM-minne och plockat ut EDO-minnena men datorn verkar bara hitta 32 mb på SDRAM-minnet.
Varför är det så, kan man lösa det på nåt sätt?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Moderkortet kanske inte stödjer mer än 32 mb?

Kan det vara så alltså. Jag trodde att den inte skulle ha hittat minnet över huvud taget då, sen trodde inte jag att det funnits SDRAM med mindre än 64 mb.

Jag hade lyckan att få hjälp med att hitta manual till moderkortet för att läsa om minnet där. Så vitt jag kan se där så ska man åtminstone kunna få 64 mb ram. Jag har saxat lite relevant text från manualen:
"64-bit data path for flexible memory size expanded from 8MB up to 128M DRAMs for SIMM socket"
"Supports from 8MB to 64MB 3.3V/unbuffered SDRAM DIMM or 3.3V/unbuffered EDO DIMM for DIMM slot"

Problemet är alltså att jag satt i ett 128 mb sdram men får bara 32 mb. Jag har inget edo-minne i den då.
Det står dock att man kan ha både DIMM och SIMM samtidigt. Det står att om man har Single-bank DIMM ska man ha Single-bank SIMM i bank 0 och antingen Single- eller Double-bank SIMM i bank 1. Har man Double-bank DIMM ska man ha tomt i bank 0 och Antingen Single- eller Double-bank SIMM i bank 1. Jag testade med att minnen i bank 1, då bootade inte datorn, sen provade jag att ha minnen i båda bankerna, då fick jag 24 mb ram! Med båda bankerna tomma och bara sdram-minnet får jag 32 mb, med alla EDO-minnen och utan SDRAM-minnet som jag haft förrut får jag 32 mb.
Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få med att begripa det här.Kan jag ha fel typ av SDRAM-minne.
Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag bifogar hela manualen om nån vill ta en titt.

Är det verkligen ingen som kan ge mig lite hjälp? Kan tillägga att jag nu testat med ett 64 mb sdram pc100 och då hittar datorn bara 16 mb av det.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tack, det ser ju inte alls så roligt ut det där :(
Jag får väl försöka fixa EDO-minnen istället. De är ju långsammare dock :(
Vart kan man få tag i EDO-minnen nu? Jag känner många som har det men ingen verkar ha minnesmoduler på mer än 8 mb, och det är ju det jag har redan, 4 x 8 = 32.

371 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
244 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)