webForumDet fria alternativet

Min dator vill inte starta...

Datorhårdvara

5 svar · 324 visningar · startad av prey

Medlem sedan jan. 2002341 inlägg
Frågan#1

Min burk (en gammal en...) används som linuxserver. Har fungerat utmärkt tills för några daagar sedan. Då slutade den plötsligt svara. Jag pluggade in skärmen men den får ingen signal. Datorns hårddiskar surrar igång (och det klassiska knäppandet låter, när den letar filer). Lysdioden på moderkortet lyser likaså. Nätverkskortets 100M diod lyser. Tyvärr hittar jag inte datorn när jag söker på nätverket... vad ska jag göra? är det grafikkortet som är bränt (dvs, linux hänger sig i booten/alterativt väntar på nåt - "Ok, fortsätt ändå") eller vad kan det vara? Jag pluggade in tangentbordet, vilket blinkar till vid uppstart - men sedan fungerar ingen av lock-knapparna - är inte det konstigt??

Hjälp!
Vad ska jag hitta på nu??
PS, grafikkortet är pci
datorn är en 200 mhz m nån intel.

Jag ser nu att dioden fdör "activity" även blinkar en del, men jag får fortfarande ingen kontakt... (linux kanske inte har startat eth0?)

Kan jag söka på mitt nätverk efter en viss MAC-adress på något sätt (jag vet macadresen till kortet)?

Jag testade att flytta in hårddisken i en annan dator, och det funkade bra.

Sist men inte minst, var kan jag köpa ett crap-grafikkort? typ 640x480 svartvitt :p

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Svårt att bara säga så där.. :) men de kan du enkelt testa genom om du har ett grafikkort i närheten som du kan låna till den. Om så är fallet att de funkar med det lånade grafikkortet, då vet du felet! :)

Sist men inte minst, var kan jag köpa ett crap-grafikkort? typ 640x480 svartvitt

Fan, hade du sagt detta några dagar tidigare bara så kunde jag gett dig ett! :D

Men nu njuter nog råtorna av det på soptippen och har sin lilla hemmabio där eller nåt!

:OO

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Billigaste jag kunde hitta:
http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=CGA-7032DTVD

Medlem sedan jan. 2002341 inlägg

måste vara pci tyvärr, därför har jag inte kunnat testa. Alla mina andra datorer jag kan sno från kör agp.. *snyft*

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Du har ingen möjlighet att gå på loppis/second hand?

244 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)