webForumDet fria alternativet

Hårddisk-trubbel

Datorhårdvara

1 svar · 234 visningar · startad av ptte

Medlem sedan okt. 20041 inlägg
Frågan#1

Detta inlägg skickade jag ursprungligen på phpportalen, lägger in det här också och hoppas på det bästa.

Jag har fått en ny hårddisk! jättekul! ;) :P

Lite problem dock. Hdd är på 160gb... Windows kan bara hitta 130gb.
Ett annat problem är att jag inte kan installera windows direkt på hårddisken utan i nuläget måste köra med en mindre disk vid sidan om för att kunna boota windows från den nya.

Fråga1: Kan man flytta på bootfiler på något vänster så att den kan boota från den stora hårddisken automatiskt? (typ skriva över mbr eller liknande..)

Fråga2: Kan man helt nollställa disken och isf hur? (alltså inklusive mbr och allting) Jag tror nämligen att något blev fel när jag installerade Linux på den tidigare...

Fråga3: Finns det någon slags startdiskett till WinXp som till alla andra operativsystem här i världen? Alltså en sådan som kan starta upp operativsystemet när det redan är installerat.

Jag har hållt på med det här alldeles för länge nu... Hoppas någon kan hjälpa mig.. :( :? :o :x §-)

Tacksam för alla tips jag kan få... :-p

systeminfo:
moderkort: asus a7n8x-x
bios: phoenix award bios v6.00 PG
processor: AMD Athlon 2500+
hårddisk nya: maxtor diamondmax plus9 160gb IDE/133
gamla: seagate 8gb...

om det är något jag inte har uttryckt mig så tydligt i så fråga gärna så ska jag försöka förklara vad jag menar ;)

obs: om det här råkar ligga i fel forum så överlåter jag på någon trevlig moderator att fixa det åt mig §=)
visste inte riktigt var jag skulle placera det...

MVH
Patrik

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Välkommen till wF.
Om du söker bland trådarna här så kommer du nog fram till svaret.
Sök också på startdiskett.
Lycka till

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)