webForumDet fria alternativet

Bluescreen vid uppstart och installation av XP

Datorhårdvara

0 svar · 257 visningar · startad av Nickemannen

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg
Frågan#1

Hej, min kompis har problem med sin nyköpta dator från komplett.se.

Han beställde sin dator utan operativsystem för att han redan hade en licens utav xp från en annan dator som har kasserats. Och när windows installationen laddat klart allting så kommer den här bluescreenrutan upp

Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

Om detta är första gången du ser detta meddelande visas igen bör du utföra följande steg:
Kontrollera om datorn har några virus. Ta bort alla hårddiskar eller hårdiskstyrenheter som nyligen installerats. Kontrollera att hårdisken är rätt konfigurerad och terminerad.
Kör CHKDSK/F för att kontrollera om hårdisken är skadad. Starta sedan om datorn

Teknisk information: ........

Jag testade efter detta att koppla ur hårdisken och cd-romen och satte in en hårdisk med ett installerat WinXp som fungerar perfekt på en annan dator. Och precis när XP skall börja ladda så kommer samma felmeddelande upp igen.
Jag tänkte att då kanske det är fel på något ramminne. Jag provade att ta ut det ena och låta det andra sitta kvar och tvärtom men samma felmeddelande vid bot.

Så min fråga vad kan vara fel?
Kan det vara något med raid inställningar det är ett MSI 915P Combo FR Mainboard S775.

Kan tillägga att min kompis blev illa bemöt av supporten när han ringde och frågade varför det här felmeddelandet kom upp när han skulle installera windowsXP. Och då sa dom nej du har inte köpt windowsXP med burken så du får ingen hjälp. Och vi har testat din burk med windows xp innan den skickades så det är inget fel på den. Så han blev i princip dumförklarad och frågade mig. Men enligt mig så måste det vara något hårdvarufel.

Men om den har blivit testad varför fungerar det då inte för mig/han?

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)