webForumDet fria alternativet

Datorn är nästan helt död

Datorhårdvara

12 svar · 419 visningar · startad av Brantis

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg
Frågan#1

I morse skulle jag i vanlig ordning göra mina datorrutiner. Skärmen var som alltid automatiskt avstängd och jag skakade lite på musen för att få igång den. Då detta inte fungerade tryckte jag på diverse knappar på tangentbordet, men inget hände. Jaha, har skärmen dött nu, tänkte jag.

Äh, för att göra en lång historia kort.
Jag har testat med annan skärm - lika dött.
När datorn startas surrar det lite, men skärmen får ingen signal.
När jag kopplar in annan mus och tangentbord blinkar åtminstone tangentbordet till, men sen händer inget mer.

Var bör jag börja felsöka? Jag har inte installet någon ny hårdvara på länge.

Tack.

R/
Jag tittade in lite i datorn när den startas. Alla fläktar går igång, bortsett från den som sitter på grafikkortet. Kan det vara där problemet ligger, eller startar den fläkten endast vid behov?

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Piper den? I så fall, hur låter det? Vilket moderkort har du?

Min teori är att nätaggregatet ger för lite effekt. Prova med ett annat, alternativt prova att slita ut allt som sitter i datorn (cd, dvd, grafikkort, nätverkskort osv) lyssna sedan om det låter annorlunda.

Jag tryckte in flickvännens grafikkort. Ett gammalt Elsa Gladiac.
Nu fungerade det.

Kommentarer? Jag vill gärna veta varför ett grafikkort helt plötsligt lägger av. Det är ett Creative GEForce4 Ti4600 TVOUT 128Mb DDR.
Vilket kort borde jag i så fall köpa?

Jag kanske startar en ny tråd gällande det om det blir aktuellt.

R/
Jag har följande konstellation:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=472614#post472614

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Inte för att jag tvivlar på att ditt grafikkort är sönder men jag tycker ändå att du skall prova grafikkortet i en annan dator med ett krafigt nätaggregat.
Jag kan inte svara på varför ditt grafikkort har gått sönder men det kan exempelvis vara så att fläkten har stannat och kortet har överhettats. Det finns säkert tusen andra teorier :)

Jag har dessvärre inte tillgång till någon dator med kraftigare nätaggregat. :(

Kan man på något sätt syna kortet och finna vad felet är?

Nåja, nu fungerar det. Jag är lättad över att det var en sådan enkel sak som grafikkortet. Det går ju köpa ett nytt. Värre hade varit om hela skiten kraschat.
Jag tror dock inte min flickvän blir så glad när hennes grafikkort är bortplockat, således behöver jag köpa ett nytt. Vilket bör jag ha? Min datorkonfiguration finnes i en tråd här ovan.
Jag vill kunna spela Medal of Honor utan att bilden fryser. Ja, det får i alla fall inte vara sämre än det jag har nu (när det fungerar).

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ett ATI Radeon 9800Pro får du för knappt 2000 kr.

Det visade sig nu att jag har tre års garanti på kortet, så jag har nu lämnat in det hos leverantören. De var dock inte säkra på att garantin gäller om kortet är bränt.
De har i alla fall anmält det hela och inväntar nu besked.

Jag återkommer.

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Det där påminner en hel del om mitt problem som jag skrev om här:

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=110408&forumid=78

Jag har exakt samma grafikkort och när jag kommer hem ska jag testa att koppla in ett annat och seom det fungerar bättre.

Det låter lite halvskumt att en person med exakt samma grafikkort får samma problem nästan samtidigt. :OO

Då får man väl hoppas på att det fungerar då :bire

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Happ.. ser man på..
Nu sitter jag här vid datorn och allt är som vanligt.. eller iaf nästan..

Till skillnad mot förut så sitter jag med ett 2mb Savage3D kort med 1024x768 och 16-bitars färger till skillnad mot förut då jag hade 1600x1200 med 32-bitar..

Jag köpte datorn för 2 år sedan och allt har fungerat perfekt förutom grafikkortet som har kollapsat...

Tack Brantis för att du hjälpte mig med att få igång min dator, och ursäkta om jag stal din tråd :P

Ingen orsak, Vimp. :)

Det har hänt lite mer ... :(
Jag slängde som sagt in ett gammalt grafikkort. Nu verkar det som om det gått sönder också. Allt var svart när jag kom hem i kväll och skulle leka med datorn. Jag startade om och möttes av några tonstötar- en lång, två korta, sen två korta igen.
Efter lite trixande lyckades jag ändå få igång skiten.

Det verkar således som om jag har något mer tjall med datorn. Är det moderkortet som jäklas med mig kanske?

Grafikkortet är för övrigt inget Elsa Gladiac, utan ett NVIDIA GeForce4 MX 440.

Nu har jag fått ett nytt grafikkort på garantin. :)
Allt verkar fungera.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Fick du ett likadant eller att ett annat ?

Jag fick samma modell som förut.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)