MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Jag är tämligen övertygad om att Thermalright-flänsen kan kyla effektivare (har tyvärr inte sett något test dem emellan). Dessutom man kan matcha denna kylare med en egen fläkt (Panaflo, t ex., om man vill ha en tyst kylningslösning).
Fördelen med Zalmans kylare är inte bara priset, utan också att den är kompatibel med fler socklar, vilket kan vara bra inför framtida uppgraderingar.
/r
SLK-947U var visst billigare än jag trodde (299 kr på Komplett). Vill du ha ännu en fetare och dyrare kylare finns också värstingen SP-97.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inläggJag såg att dessa krävde extra monteringshål runt processorn och några sådana ser inte jag efter en snabb koll på mitt kort. Däremot så står det på Thermalrights hemsida att t.ex. SLK-947U passar för just mitt moderkort.
red/ iofs, dessa hål kanske jag inte ens ser när min nuvarande kylare sitter där den gör.
De extra monteringshålen borde du nog ha (bild), men det kan vara värt att kolla upp lite extra då man skaffar kylare modell större, min kompis köpte en SLK 900-U som enligt deras hemsida skulle passa med hans ASUS A7N8X, (minns inte vilken utgåva, kanske 2 år gammal) och visst går kylflänsen dit men de kondensatorer som ligger precis bredvid nordbryggans kylfänsen på moderkortet ligger faktiskt i kläm. Inte helt bra direkt.
Själv har jag en SLK-800 som fungerar riktigt bra, även om jag också troligen slarvat med kylpastan. Borde se över det också.
OT: Det är helt otroligt att se hur mycket tid du lägger ner i detta forum muskot med att hjälpa och följa upp problem, stort tack!
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inläggHittar inte någon butik som säljer SP-97. Nu har jag iofs inte tokletat men vad jag kan se så har vare sig dustin, datorbutiken, gtek, kylning.com eller komplett den kylaren. Kylning.com har däremot SP-94 (för Intel) och denna går på 600kr och då lär väl 97:an gå för ungefär samma peng. Dubbelt så mycket men troligtvis inte dubbelt så bra prestanda som SLK-947U för 300kr.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg SP-97 finns hos shg.biz för 460 kr.
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=320745&ref=buggy.no-ip.com
/r
Kolla dock så att den får plats på ditt moderkort.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inläggFick min kylare idag. Men när jag skulle installera den råkade jag slinta en aning med ett verktyg och slog av en liten flisa av en krets på moderkortet och ja.. troligtvis har detta medfört att hela kortet är obrukligt. Datorn startar men dör på samma sätt som tidigare fast jag får känslan av att det är mer slumpartat.
Fyfan va klantig man är :(
red/ Det är nog inte så slumpartat iaf. Jag kommer in i windows fram till inloggningen men så fort jag rör musen i detta läge så dör datorn. Tråkigt och förbannat klantigt att sumpa 1000kr i ett litet slint.
PPikkenixMedlem sedan mars 2003116 inlägg Har läst denna tråd med stort intresse då jag har ett liknande problem med en av mina servrar. I mitt fall tror jag dock det beror på ett kortslutningsfel genom chassit då jag ibland känt små stötar när jag nuddat chassit - ska kolla upp det imorrn mer ingående.
Måste dock säga att jag lider med dig nu när du kanske äntligen hittade lösning!
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Gein: Fan vad tråkigt att höra. Vad arg man blir.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inläggJo, man blir rätt sur ;)
Klantig som man är, hoppas jag lärde mej nåt iaf.
Nu har jag köpt nytt (samma-lika) moderkort (blev en SATA-disk också för att trösta lite) och allt fungerar prima!
Idle-temperatur: 43 grader
Load-temperatur: 47-48 grader
Dvs, en jäkla förbättring med andra ord :)
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Vilken kylare köpte du tillslut?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inläggDet blev SLK-947U och jag e supernöjd!
Däremot är min nya SATA-disk uppe i temperaturer över 50 grader vilket känns rätt mycket men just nu orkar jag inte bry mej ;)