webForumDet fria alternativet

Dator Temp

Datorhårdvara

16 svar · 503 visningar · startad av stork

Medlem sedan juni 2001239 inlägg
Frågan#1

Hej!

Sitter just här o funderar över vad som är acceptabla temperaturer i en dator. Det beror säkert på typ av hårdvara osv.

Min programvara som visar temperaturen säger att Cpu tempen är 47 grader Celsius och det tycker jag är lite mycket. Finns det anledning till min oro?

Vad har ni andra för temperaturer?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Nej, det finns ingen anledning till oro. Så länge allt fungerar stabilt behöver du i princip bara oroa dig för temperaturen på hårddiskarna.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

stork, hade en XP innan var uppe i över 80 grader. Men fungerade, men när den blev lite varmare så blev systemet instabillt (startade om). Så 47 är ingen fara alls...

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

47 grader är väl till och med svalare än normalt - är det inte? (Beror i och för sig på processor..)

Min processor håller sig mellan 45 och 55 grader, och det är jag nöjd med. Du behöver inte oroa dig.

m_soderlund skrev:

47 grader är väl till och med svalare än normalt - är det inte? (Beror i och för sig på processor..)

Beror också på hur man mätt. Internt eller externt, vid full load eller idle? Sedan beror det också på moderkortet hur exakta (tillförlitliga) de rapporterade värdena är.

Tack för alla svar. Det får mig att känna mig mycket tryggare. Faktum är att nu kan jag arbeta lite tryggare utan att vara rädd för att alla mina arbeten går förlorade.

En fråga till som rör hårddisktemperaturen. Hur mäter man den?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

stork skrev:

En fråga till som rör hårddisktemperaturen. Hur mäter man den?

Tanka ett program som heter HDD Health.

Jag brukar köra DTemp.

http://www.private.peterlink.ru/tochinov/download.html

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Min P4 2,8 ligger på 50 grader på idle, har aldrig upplevt instabilitet (och jag gillar att plåga datorn ;)). Men jag tror att termometern visar fel, det är ett känt fenomen på mitt moderkort, jag har inte orkat uppdatera BIOS bara. :p
Jag använder SpeedFan för att kolla tempen på CPU, man kan också titta på SMART-grejerna där.
/red. Speedfan kan inte se diskarnas temperatur. :r

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

muskot skrev:

Jag brukar köra DTemp.

http://www.private.peterlink.ru/tochinov/download.html

Vad krävs det av hårddisken för att det ska gå att mäta? Jag provade DTemp men får inte fram någon temperatur.

Det krävs att stöd för S.M.A.R.T. finns och är aktiverat.

Jag har två Westen Digital-diskar. När jag kör igång Western Digital Data LifeGuard Diagnostics så säger den Pass för båda hårddiskarna under kolumnen SMART status.
Det borde väl innebära att det finns och är aktiverat för mina diskar? Ändå ser jag ingen temperatur.

Ja, man tycker ju det. Eller det kanske enbart betyder att funtkionen finns och fungerar - inte att den är aktiv? Har du provat om något annat program kan rapportera hårddisktemperaturerna?

/r
På mitt moderkort kan man slå av/på S.M.A.R.T. i BIOS.

Jag testade även HDD Health som säger att SMART är "enabled" men hittar ingenting som avslöjar temperaturen. Under fliken SMART finns blandad information som jag antar att SMART ger ifrån sig men ingenting om temperaturen. Verkar helt enkelt som om hårddiskarna inte kan ge den utdatan.

Sökte runt lite och tydligen saknar vissa (alla?) WD-diskar tempmätning. Lustigt, trodde att det fanns på alla nya diskar.

Jag testade DTemp och här visar det 48 grader C och 40 grader C på mina diskar.

Är det acceptabla temperaturer?

Svårt att säga vad som är acceptabelt. Ju svalare desto bättre. Själv brukar jag försöka sträva efter att hålla mina diskar under 40 grader, men det är ju bara en godtycklig gräns.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)