webForumDet fria alternativet

SD/MMC card slot fungerar ej

Datorhårdvara

1 svar · 234 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Jag har monterat in en intern 7-in-1 card slot, som stöder MS/SD/MMC/CF/SM/MD/USB. Den kopplas in i moderkortets ena USB-pin-ruta.

Nu vet jag inte vad som var fel, men första gången jag försökte trycka in ett SD-kort i SD/MMC-slot:en så gick det lite trögt, så jag tog i och lyckades få in den. Sedan när jag går in på Den här datorn för att komma åt filerna i kortet så fungerar det helt enkelt inte. Jag får upp en popup-ruta som säger att det inte finns någon "disk" isatt. Jag har testat alla fyra "Flyttbara media" (kort-grejen har fyra hål), men ingen av dem är mitt SD-kort.

Jag sätter sedan i ett MS för att kolla om det är fel på hela alltet, men det funkar ju! Jag har ingen möjlighet att kolla de två andra hålen eftersom jag varken har CF eller SM.

Vad kan det vara för fel? Det är i alla fall inget fel på korten eftersom de funkar när jag sätter i dem i min handdator. Kan det bero på att jag tog i när jag försökte sätta in ett SD-kort?

Det finns ingen chans att jag har kopplat fel pinnarna i moderkortet, eftersom "pinnarna" var en enda stor klump som jag bara behövde fästa i moderkortspinnarna utan att bry mig om ordning om bl.a. var GND och allt det andra sitter.

Jag bifogar med ett kort på hur kortgrejen ser ut.
En joystick råkade visst vara ikopplad, men ni vet i alla fall nu vad jag menar med "kortgrejen". :OO

dsc00839.jpg
Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag gillar inte att verka "n00b"-ig men jag bara måste:

Hallå, är det verkligen ingen som har några tips/idéer på någon problemlösning/felsökning?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)