Hejsan
Jag ska fixa ett litet nätverk hemma. En dator åt mig och en surfdator åt mor & far. Det är bara det att jag inte vill offra någon hårddisk till den datorn och funderar på att köpa en extern hårddisk som kan sammköras mellan bådadatorerna. Är detta möjligt? Ett problem är att jag bara har firewire på den ena och usb 2 på den andra. Vilket är bäst? Ett pci-firewire-kort till den ena eller är usb2 bättre? jag hörde att firewire inte blir lika snabbt om man kör genom ett pci kort.
MVH / oskar
Den ska kunna användas av båda datorerna utan att båda måste vara igång samtidigt. Jag har en liten hårddisk på 2gb som jag ska lägga ena datorns operativsystem och sånt ska ligga på men sen vill jag ha en hårddisk som står mellan de två datorerna som båda använder. Man ska alltså inte behöva ha igång båda datorerna för att komma år hårddisken som det skulle vara om jag hade en intern och nätverk.
Usch det blev krongligt. Jag förklarar så här istället:
jag har 2 datorer. en stor och en liten. den lilla har bara 2gb hårddisk så det får inte plats någon musik etc. Om jag fixar ett nätverk så måste ju den stora datorn vara igång för att hårddisken ska kunna användas. Jag vill alltså ha en 3:e hårddisk som är extern och kopplad till båda datorerna och kan användas av vilken som helst när som helst
Intressant tanke! Du tänkte alltså att den ena datorn skulle ha kontakt med den externa hårddisken via USB ochh den andra datorn via Firewire! Eller har skall du ha ett USB hub tjosan som båda kan accessa! Går det?
men då måste man hålla på och dela filer på nätverket. Så om man vill lyssna på musik på lilldatorn så måste man sätta på stordatorn. om man inte vill kopiera hela mappen men det är ju jobbigt! ;P
Jag undrar vad som skulle hända om ett program på den ena dator har en fil öppen, och någon på den andra datorn får för sig att han ska ändra/radera den filen. På en filserver skulle filen bli låst av ena programmet. Men hur funkar det i det här fallet då båda datorerna i princip ser hårddisken som sin egen disk?
Att köra den inkopplad i båda två samtidigt när båda datorerna är påslagna kan säkerligen ge en del otrevliga I/O-problem. Det är inget jag skulle rekommendera med de billiga diskar som finns. Däremot finns det dyrare varianter som klarar det.
(sorry, jag missade att datorerna skulle vara påslagna samtidigt. Min kommentar var riktad till ägandeskap av filer som kan bli ett problem när man flyttar diskar som kör NTFS mellan datorer)
Okej jag dumpar iden med delad hårddisk. Då funderar jag på en annan sak. Jag har 2 hårddiskar på 40 och 80 gb. Nu tycker jag att det börjar ta slut och vill ha mer. Vilket är bäst: att köpa en extern så det blir 3 hårddiskar (kan nämligen inte ha 3 i datorn samtidigt pga hettan. har bara 3 platser och de ligger så nära att det blir helvetiskt varm. testade en gång) eller ska jag byta 40 gb mot en snorstor? vad blir billigast och vilka fördelar har de olika alternativen?
Beror helt på din ekonomi och hur du har tänkt använda det. Jag har till exempel en laptop i jobbet men stationära hemma. Om jag ska iväg en längre tid är det ganska skönt att kunna plocka med en extern disk. Om du inte kommer att ha behov av att flytta med dig data så kan det vara lika bra att gå för det billigare alternativet.
Likaså rekommenderar jag bara att ha en extern som filserver, inte köra pplikationer osv från. Det går, men kör med firewire isf :)
Om jag behöver en disk jag kan plocka med mig är det ipoden som gäller :) Och så har jag ingen firewire så då måste jag skaffa pci-kort och jag hörde att firewire slöades ner lite om man körde genom pci?
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e