webForumDet fria alternativet

Vilken musmatta gäller idag?

Datorhårdvara

53 svar · 1 278 visningar · startad av SirPeter

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Frågan#1

Jag sitter och funderar på att köpa ny musmatta och har kollat runt lite i gamla trådar.
Är det fortfarande fUnc surface som gäller eller finns det bättre eller billigare som är lika bra?
Musen som skall användas på mattan är en Logitech Mx510.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Skärbräda från clas ohlsson skall visst nog vara bra, har inte testat, har icemat själv.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

jag kör med ikeas bordsunderlägg, svart med vita detaljer i form av bestick och tallrik, större än A3-papper och äckligt bra till min mus. 15 kr.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Q-Pad! https://www.qpad.se

Där kan man göra riktigt najsiga wF-pads om inte annat :i

/r tillägg

Medlem sedan juli 2004276 inlägg

En bit masonite som jag hämtade i källaren var mycket bra till min optiska mus, men kanten var vass. Skaffade en billig med gele-kant, mycket bra för handleden och godkänd för musen.

Har testat den omtalade skärbrädan nu men den föll iaf inte mig i smaken. För dåligt glid på den tyckte jag.
Qpad tycker jag helt enkelt är fula i original och jag har ingen lust att betala en hundring extra för att få en enfärgad direkt. ;)
Fler förslag?

Icemat? enfärgat åtminstonde, kan upplevas som högljudt av vissa känsligare individer.

Hur menar du med "högljudd" egentligen? Skrapar det när man flyttar musen på den eller vad?

Ja, den skrapar, det är en "frostad" glasskiva.

Okej, då slipper jag testa en sån iaf. ;)

Jag sa ju det: känsliga individer ;)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Har haft min fUNc ett bra tag nu och kan inte hitta något att klaga på egentligen. Fungerar hur bra som helst.
Har använt både trådlösa, optiska och hjulmöss på den och den fUNgerar utmärkt med alla. ;)

cyprus>> Är det bra glid i fUNc'en eller hur är den egentligen?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

SirPeter >> En fördel med fUNcen är att man kan välja.
Hela paketet är tvådelat med en gummibotten som sitter stabilt på bordet. Själva musmattan har två användbara sidor som man lägger i gummibotten. Den ena sidan är snabbare än den andra så man får välja efter behag. ;)

Den medföljande sladdhållaren för musen är f.ö. väldigt fiffig.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...musmatta?! ...ganska fint med rakat annars... :)

ok... om vi lämnar dagens dåligaste skämt och dyker rätt på mattan då... jag själv har en "3M Precise Mousing Surface", den är platt, har bra precision och drar inte åt sig smuts... skitbra... det ska helt klart vara en plattare variant, annars blir det dumt om t ex sitter i Photoshop och drar en linje med knappen nertryckt, så kommer man till kanten, om det då är en hög kant så skiter det sig totalt... men har man låg kant är det bara att köra på.

Har också kompletterat med handledsstöd från Biltema, som är riktigt bra... funderar på att fixa ett till jobbet också...

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag kör fUNc med min MX700, den funkar klockrent, jag kör den "grova" sidan.

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Den första "riktiga" musmattan jag köpte var en func. Vart nöjd med den men sen börja man bli irriterad på den jäkla kanten som sitter runt mattan.

Så jag köpte en ny fräsch från steelpad, 4D.
Bra precision men tyckte inte heller den var sådär "wow" efter ett tag.

Tänkte, ja provar en till sen får det räcka.
Inhandlade en Q-pad Gamer XXL, och till den kör jag MX510.
Kan inte säga mer än att jag är mer än nöjd med mitt tredje val av matta. Det bästa av allt är ju faktiskt att man kan få den i många olika utseenden, former och höjd(2 olika).

Det bästa råd jag kan ge är att prova sig fram, alla har vi olika smak(som inte det har diskuterats i evigheters evighet :))

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Bästa idag är Steelpad S&S!

Visst smaken är som baken, men den mattan är riktigt bra!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jerker heter min musmatta och den köpte jag på IKEA. Fungerar även som skrivbord. Ja, ni kan också tolka det som att jag inte kör med musmatta utan med min optiska gnagare direkt på skrivbordets yta. ;)

Fungerar förövrigt utmärkt!

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Everglide Gamingmat
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e709702

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)