webForumDet fria alternativet

datorn stannar vid boot

Datorhårdvara

3 svar · 448 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Hej!

Installerade precis Doom III och DirectX 9.0 (tror jag). Efter installationen blev jag ombedd att starta om datorn. Givetvis gör jag det här. Sen när datorn ska boota så stannar den helt. Tangentbordet är dött, och det enda som lyser är skärmen. Jag kommer inte ens in i BIOS. Det här gör mig väldigt konfunderad. Varför i - kommer jag inte in i BIOS? Jag trodde att man skulle kunna starta datorn som vanligt, gå in i BIOS vad som än vad fel. Men jag hade tydligen fel. Tangentbordet är det inget fel på. Datorn dog precis efter omstart efter Doom 3. Min gissning är att datorn pajade för att jag installerade DirectX 9. Mitt grafikkort är ett Inno3D GeForce 3 Ti200. Antar att den inte klarar högre än 8.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Vad som har gått snett? All hjälp mottages med största tacksamhet. Sitter på en laptop nu och är inte glad. :l

Mvh,
silfver

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Att DirectX skulle göra att datorn inte ens postar kan vi nog stryka på en gång. Om jag minns rätt kör DirectX 9 på min dator med ett fem år gammalt Matrox G400 MAX.

Prova att söka i forumet efter felsökningspunkter man bör gå igenom när datorn inte POST:ar.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

mysko fenomen... :) ...jag skulle prova att koppla ur allt som man inte behöver för att bara få igång datorn... typ hårddisk osv... sedan ser man om den lever iaf...

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hm. Jag vet inte riktigt vad som var fel, men efter jag hade tränat så ville datorn starta igen. Kanske var det glapp i någon usb-enhet på baksidan, för jag var där och ryckte lite. :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)