Har tittat lite på en begagnad dator.
Behöver hjälp med att avgöra vad den kan vara värd dock.
Jag kan få den för ca 5000:-, men eftersom jag har får dålig koll på bärbara datorer i allmänhet och begagnade sådana i synnerhet vet jag inte om det är ett bra pris eller om jag blir lurad.
Det rör sig om en:
IBM Thinkpad T23 1130 Mhz
30 Gb Hårddisk
DVD-Rom
384 Mb RAM
14.1" tft
Inbyggd modem och nätverkskort
Uttag för extern skärm, parallellport, serieport
IR, TV-Out, 2st USB
Ljudutgång, mic-ingång
Inbyggda stereohögtalare.
2 stk PCMCIA-platser.
Laddare/Nätdel medföljer
Bra batteri.
Jag skulle vilja påstå att det inte är ett jättebra pris faktiskt.
Nu vet jag ifs inte så mycket om vilket grafikkort där är i den (kunde inte hitta det nånstans) men det känns ändå lite i överkant.. 3000-4000 kr hade varit ett bättre pris för den.
Jag reserverar mig alltid mot köp av gamla bärbara, då man inte vet nåt om batteri samt hårddisken (tänk på att en bärbar bärs runt och får stötar osv)
Dock måste sägas, IBM Thinkpads är oftast väldigt stabila och bra (så länge man inte tappar bort supervisor lösenordet på vissa, se annan tråd av mig).
Efter att ha läst dessa kommentarer samt pratat lite mer med bl.a Rikard och SirPeter har jag kommit till slutsatsen att jag även om jag inte gör ett klipp i alla fall inte blir lurad. Priset verkar såvitt jag förstått ligga inom spannet för vad som kan betraktas som normalt för den här datorn, om än i den högre delen av skalan.
Så jag tar chansen och slår till. Min budget godkänner inte en ny dator i en prisklass som innebär att jag garanterat får kvalitet.
Och eftersom jag inte tänker använda datorn som spelmaskin eller till avancerade grafikarbeten har jag inte behov av ett värstinggrafikkort.
Jymdis synpunkter gällande begagnade bärbara har jag också våndats över. Men eftersom jag inte har råd till en ny stod valet mellan att chansa på en begagnad dator av bra kvalitet eller ingen dator alls.
Tack för all hjälp och alla synpunkter.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e