Då hade jag tänkta ett sånt här chassi --> http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASPUNDITRBL
frågan är vad man ska proppa den med för komponenter sen, propp, minne och hårddisk (120-200gb) är väl allt som ska behövas.
Tänkte ha den mest för fillagring, kanske lite web-lab men inga tunga grejer...
Självklart ska den vara tyst och billig ;)
Såg att SATA-diskarna låg på typ samma pris som ATA så det blir nog en sån.. finns det tips på vilken som är tyst och bra? + att jag skulle vilja veta vad man ska köpa för minne...
Är inte moderkortet på Pundit:en lite ålderdomligt..?
Pundit-R är lite modernare och har bland annat 800 MHz FSB. Eftersom det är en snygg låda kan man ju alltid hoppas att Asus moderniserar ytterligare och släpper en Athlon 64-baserad maskin i ett liknande chassi.
Ska datorn stå i en garderob och agera filserver förstår jag dock inte vitsen med att köpa en snygg, trång och dyr Pundit.
Ska datorn stå i en garderob och agera filserver förstår jag dock inte vitsen med att köpa en snygg, trång och dyr Pundit.
Gah, va inte sån nu... man slutar tänka i $ när dom inte är något problem längre... ;) närå men grejen var att den är liten det är det jag är ute efter. Jag kommer bara betala för lådan, inte komponenterna.
Men kom gärna med andra förslag i så fall! Helst hela konfigurationer. Men det ska vara en liiiiiten låda.
Celeron är skräp som inte borde få säljas. Boxade kylarna är inte direkt tysta heller.
snajgel skrev:
Men kom gärna med andra förslag i så fall! Helst hela konfigurationer. Men det ska vara en liiiiiten låda.
Beror på dina krav. Vilka mått måste chassit hålla sig inom? Vilka funktioner är absolut oumbärliga? Pundit R har ju en massa lull-lull (minnesläsare, tv-ut med mera) som iaf. spontant inte känns nödvändiga på en garderobsserver.
Du kan iaf. kapa kostnader om du kör på ett mATX-chassi och moderkort istället. Då kan du också få in en trevligare CPU än Celeron eller Pentium 4.
muskot> det ska väl isf vara ett microATX-chassi, anledningen att jag valde Celeron är för att dom är billiga och i detta fall var det ju frågan om socket 478....
Är lite beroende av mindre datorer personligen, kör både med Pundit-R och en MSI Mega samt numera också en Shuttle SK83G för att testa med AMD.
Pundit gör sig fin på bordet, den blåa belysningen är dock irriterande i längden och är aningen stark, ska man inte ha den inom synhåll såsom server eller liknande är den kanon, jag kör min med en celeron2000 som accesspunkt för xboxen och ps2;an :)
MSI Mega är mer workstation, min sambo fick överta den nu när jag skaffade en shuttle, funkar riktig bra som vanlig maskin med lite tyngre krav.
Shuttle har jag inte hunnit bekanta mig med än så mycket.
Gemensamt med alla är det trånga utrymmet, Punditen har däremot det enklaste systemet för montering av cd och hårddisk, gott med utrymme när man sätter i CPU och sådant.
Både shuttle och Msi Mega är trånga som f*n och man blir lite galen både en och två gånger.
Mitt tips landar dock på Pundit, 17-1800:- för låda och moderkort är helt klart överkomligt.
det ska väl isf vara ett microATX-chassi, anledningen att jag valde Celeron är för att dom är billiga och i detta fall var det ju frågan om socket 478....
Celeron är inte billiga om man ser till vad man får. Sedan skev jag ju faktiskt mATX-chassi.
AOpen H340 är billiga (finns för under 300 kr inkl. PSU) men är å andra sidan lite större än Pundit. Antec Aria är ju rätt tuff också, tycker jag. Snygg och liten (skokartongsformat), men tyvärr ganska dyr (ca 900-1000 kr). Dock bör det kunna bli mer prisvärt ändå, eftersom du inte är låst till en visst moderkort eller en viss sockel.
Okej, det lutar fortfarande åt pundit... ;)
Men om jag nu skulle köpa mig en MicroATX-låda, vad ska jag då peta i för moderkort, CPU osv...?
När jag väl börjar rota i den här djungeln blir jag bara mer och mer förvirrad... :D
I en mATX-låda stoppar du in ett mATX-kort. Vilket kort beror på dina krav, det finns mATX-kort till de flesta (vanligaste) socklarna. Personligen skulle jag satsa på socket A eller socket 754, beroende på budget.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25