webForumDet fria alternativet

problem med brännare

Datorhårdvara

10 svar · 304 visningar · startad av Wiberg

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har problem med min Creative CD-RW brännare. Den vill helt enkelt inte bränna... :) Oavsett om man väljer kopiera eller kompilera ny (data eller musik) så kommer den inte längre än så här. (se bild).

Programmet jag använder är Nero.

burn.gif
Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Vilken version använder du? Nero fick stöd för din brännare först i version 5.0.1.3.

5.0.0.9
Men jag fick programmet till brännaren och det har fungerat utmärkt tidigare...

Jag rekommenderar ändå en uppdatering. Om du fick med programmet har du säkerligen ett serienummer.
Surfa in på https://www.ahead.de och ladda ner en nyare version och prova med den.

Jag märkte även att det stod "Kollar skivor" i titeln. Kan det bero på skivorna? Har du provat med ett annat fabrikat?

PersianBulldog skrev:

Jag märkte även att det stod "Kollar skivor" i titeln. Kan det bero på skivorna? Har du provat med ett annat fabrikat?

Du har en poäng där! :)
Vet inte om jag använt detta fabrikat tidigare.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Det kan inte vara så att du har vart och ändrat på ide-kablarna i burken? Om inte brännaren sitter på en egen ide-kabel kan det uppstå en hel del problem.

silfver skrev:

Det kan inte vara så att du har vart och ändrat på ide-kablarna i burken? Om inte brännaren sitter på en egen ide-kabel kan det uppstå en hel del problem.

Nope. Har inte varit inne och pillat. Inte sen den funkade sist iaf. :)

Om du inte har någon annan skiva att prova med har jag en annan rekommendation. Gå in i Enhetshanteraren och kikar under IDE ATA/ATAPI-styrenheter. Jag antar att din brännare ligger på den Sekundära IDE kanalen därför ska du högerklicka och välja egenskaper.
Fortsätt med att kolla på de Avancerade inställningarna. Se efter och försäkra om att överföringslägena på både enhet 0 och enhet 1 är i DMA. Om de inte är det ska du se till att de är det. :)
Starta om och se efter om det inte har blivit bättre då.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kan även vara så att brännaren helt enkelt är trasig, de brukar nämligen bli ungefär så där då.

PersianBulldog skrev:

Om du inte har någon annan skiva att prova med har jag en annan rekommendation. Gå in i Enhetshanteraren och kikar under IDE ATA/ATAPI-styrenheter. Jag antar att din brännare ligger på den Sekundära IDE kanalen därför ska du högerklicka och välja egenskaper.
Fortsätt med att kolla på de Avancerade inställningarna. Se efter och försäkra om att överföringslägena på både enhet 0 och enhet 1 är i DMA. Om de inte är det ska du se till att de är det. :)
Starta om och se efter om det inte har blivit bättre då.

Ingen skillnad.
Har inte hunnit testa med andra skivor än.

Fick den att funka nu. Det var Nero som var problemet.

Tack för era svar!

364 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
213 ms — ändringar (db)