Har som flera i detta forum lite funderingar på att köpa nu bärbar dator. Har nog riktat in mig på Acer... ca 17.000:-
Antingen denna eller något sådant här
Vikten spelar mig ingen roll, jag är dock ute efter en bra skärm, är det att föredra en 17" (1280*1024 NVidia GeForce FX Go5700 - 64 MB) eller 15"4 (1280*800 ATI MOBILITY RADEON 9700 128mb) ör Geforcekortet sunkigt?
Professorn i 1711sci´n är väl bättre än den andra kan man tro... Är det som att skilja en häst från en åsna eller...?
Jag har börjat stirra mig blind på alla alternativ som finns nu och för beslutsångest utan dess like...
ATI kortet är bland de senaste på marknaden, alltså väldigt bra. GeForce kortet vet jag ej - men jag har inte hört nåt som säger att det skulle vara bättre eller ens lika bra som ati mobility radeon 9700 (rätta mig om jag har fel, nån).
Kika lite på artikeln så får du lite mer att tänka på :)
Pentium M datorer har generellt mycket bättre batteritid och "energihantering" än vanliga stationära processorer (P4, AMD).
En burk på dryga 7 kilo, med 17"-skärm, P4-processor och en batteritid på ynkliga en (1!) timme är ju egentligen inte jämförbar med en burk på 3 kilo, 15"-skärm, Pentium-M-processor och fem timmars batteritid.
Ungefär som att välja mellan en kombi och en sportbil.
Jag behöver ha en "bärbar" dator med bra skärm/upplösning som jag kan jobba med (dreamweaver, excell, word etc) vid lite längre stunder utan att behöva operera ögonen efter användning.
Som sagt så har vikten inte någon större betydelse då datorn inte kommer att fara runt varje dag.
Tyvärr har jag inte hittat någon butik som har en 1710 uppställd så jag kan se hur stor den är...Tyvärr har jag ej heller någon prisuppgift på 2023´an
Om vikt och batteritid är ointressant är det ingen större mening i att satsa på Pentium-M, då den är förhållandevis dyr. Kolla istället på burkar med Athlon 64 (eller Pentium 4, eftersom A64-utbudet tyvärr är relativt begränsat) och stora skärmar med fet upplösning
Fick min Acer Aspire 2023 WLMI för ett par dagar sedan och jag är supernöjd så långt jag nu har hunnit att använda den.
Jag kan ju nu säga att jag är väldigt glad att jag inte köpte en 7 kilos 17"are för det hade blivit en dryg historia.
Aspiren väger 3.2kg och är skapligt stor då jag är van vid, och jämför med min gamla 12" compaq som nästa fick plats i bakfickan. [obs! ironi]
Det enda som är ganska ovant är pekplattans knappar [vänster, höger musknapp] som är hårda och svåra att klicka med. Men det kanske mer har att göra med användarens muskel kapacitet.
Har dock inte spelat spel på den men det är väl inte riktigt meningen heller men skall prova för att se vad den går för...
Hittils 4/5 möjliga. Jag är nöjd och det är väl investerade pengar.
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2