Jepp. Du behöver en SATA-ATA-konverter.
Jag undrar om det på något sätt är möjligt att använda en IDE Hårddisk på ett morderkort som bara har stöd för Serial ATA???
Finns det någon adapter eller liknande?
13 svar · 349 visningar · startad av somenboll
Jag undrar om det på något sätt är möjligt att använda en IDE Hårddisk på ett morderkort som bara har stöd för Serial ATA???
Finns det någon adapter eller liknande?
Jepp. Du behöver en SATA-ATA-konverter.
Eller så sätter du i ett kontrollerkort. Då kan du dra nytta av ökad bandbredd åsså (SATA har 150, högsta PATA har 130)
Men vad är ATA? Jag behöver alltså "breda" uttag med "många" piggar. Så som det alltid har sett ut...såg inga sådana på bilden?
Var får jag tag på ett kontroller kort då?
Det är det som är ATA - de breda kontakterna alltså. :)
Tittar man på bilden så kan man få en föraning om att de sitter högst upp, men på andra sidan. :)
somenboll skrev:
Var får jag tag på ett kontroller kort då?
T.ex. https://www.datorbutiken.com/se
IDE / ATA = samma sak.
Rikard: njaee.. nu är du lite vilseledande..
PATA = breda kontakter
SARA = små kontakter
Fan va bra!!! Tack ska ni ha!
Men var det någon skillnad på Serial ATA till ATA prylen och ett kontrollerkort?
somenboll:
ett kontroller kort kan du oftast ansluta fler enheter på, raid samt att teoretiskt blir det högre hastighet. negativt är väl att det går på pci bussen skulle jag kunna tänka mig?
Aha, men då är det nog ett sådant jag ska ha, skulle det är fungera: http://www.mycom.se/produkter/960833/
Tack så hämskt mycket för hjälpen!!!
Har du pc card anslutning lr?
Det är ett pci kort du ska ha väl?
Dessutom är det ett SATA-kontrollerkort. Det verkar som att du inte riktigt har koll på begreppen.
Är det SATA eller PATA du behöver? Är du verkligen säker på att ditt moderkort har SATA och inte PATA? Har nämligen aldrig sett ett sådant kort.
hehe nu får jag skämmas lite, trodde d var på andra hållet :) har inte heller sett nåt moderkort med enbart sata (t.om senaste moderkortet med senaste kretsarna från intel har en pata kanal enligt mikrodatorn). Får väl skylla på det.
Men i vilket fall som helst, finns ju både PATA och SATA kontrollerkort.