webForumDet fria alternativet

Sprakande ljud när headsetkabel ej är i

Datorhårdvara

4 svar · 304 visningar · startad av Erik Juhlin

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg
Frågan#1

Jag har nu köpt en Antec Sonata låda och är på det stora hela nöjd med den.

Jag har även kopplat i ljudet på framsidan. Mycket smidigt med tanke på att jag ofta bytar mellan headset och stereo.

Men ljudet blir knastrigt när man inte har headsetsladden i. Jag har i.o.f.s. den oftast i, men lite störigt att det ska vara ett krav.

Jag har ett A7N8X Deluxe moderkort. Ljudet blir mysko oavsett om jag kopplar i högtalarkabeln där fram eller där bak. Headsetkabeln måste kopplas i där fram för att det ska bli bra.
Tidigare hade jag inga såna här problem när jag bara hade ljudutgångar bak.

Någon som vet vad som är felet?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag har samma moderkort, och har också problem med ljudet. Dock lite då och då - inte alltid. Helt plötsligt börjar ljudet att skorra/raspa nåt fruktansvärt. För att råda bot på det måste jag stoppa alla program och spel som genererar ljud och starta om programmen. Då fungerar det.

Någon som vet med sig vad som kan avhjälpa problemet?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Det problemet hade jag med moderkortet i Windows 2000. Verkade vara när man hade många ljudkällor igång.

Typ låt i Winamp var pausad samtidigt som CS och Ventrilo. Då kunde det få för sig att börja skorra.

Exakt samma här. Fast ljudet kan börja skorra även om jag bara lyssnar på musik.. :l

När jag i exempelvis Counterstrike väljer att ljudet ska vara i A3D-läge så uppstår inte problemet. Dock låter ljudet väldigt oautentiskt i det läget, plus att skorrandet kommer upp i andra spel där likande inställning inte finns..

Help, anyone.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)