Går väl att ändra bios på grafikkort också, exempelvis går det ju att uppgradera en del 9800 pro till 9800 xt på det sättet...
Dock talar väl det mesta för att moderkort i kombination med grafikkort inte funkar. Att du får det i linux måste ju ha med att göra att drivarna inte är "bra" nog där.
Om inställningarna är fel, var ändrar jag inställning för format i BIOS/DOS/LINUX?
Men bilden i BIOS ska fortfarande vara korrekt.
Angående bilden i linux så är det så även i consolen.
Dock talar väl det mesta för att moderkort i kombination med grafikkort inte funkar.
Detta verkar vara det mest troliga, konstigt dock att en tillverkare av moderkort totalt förbiser ATi's Radeon-serie som har en rätt stor del av marknaden.
Har du någon bra länk till att updatera radeonkortet? Eller är det fulhack som tar bort garantin? :)
Om inställningarna är fel, var ändrar jag inställning för format i BIOS/DOS/LINUX?
Men bilden i BIOS ska fortfarande vara korrekt.
Angående bilden i linux så är det så även i consolen.
Alltså bilden är ok när du är i consolen??
Jag säger att det är inställnigar då.
Dock har jag inte tid att hitta dom åt dig. Jag ska åka bort en vecka om 10 minuter :)
Jag tror problemet beror helt på drivrutinerna. När drivrutinerna känner att grafikkortet är kopplat till en tv, ställer de automatiskt in tv-läge. Förklaringen till att bilden blir normal när windows startar, är att windows drivrutiner för detta kort gör det rätt (utifrån hur du vill ha det). Men i linux används en annan drivrutin för det kortet. Den drivrutinen kanske inte är lika bra? Du kanske ska kolla om det finns någon uppdaterad variant av drivrutinen för linux. Det skulle eventuellt kunna lösa problemet.
Men, även om det beror på drivrutinerna borde väl en så vital del som BIOS visa bilden korrekt. Jag är tveksam om det ens finns några consolegrafikmoduler för GNU/Linux?
Jag har mailat Sapphire. förhoppningsvis har de en BIOS-updatering som löser problemet. :)
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2