webForumDet fria alternativet

Vilken djungel av grafikkort det finns! Skulle behöva er hjälp!!!

Datorhårdvara

8 svar · 324 visningar · startad av mikael_a

Medlem sedan mars 2000475 inlägg
Frågan#1

Hej,

Det börjar bli dags att uppgradera mitt gamla grafikkort (pci), och då mitt moderkort klarar av AGP 8X, så gjorde jag en liten sökning på pricerunner, och fick upp en hel drös med grafikkort.

De jag funderar på är:

NVIDIA 9570/TD
NVIDIA V9520/HT

Då jag tittar mycket på film och redigerar film skulle jag vilja ha tv-in och tv-out på kortet + en tv-tuner hade varit skoj, då vår tv alltid är upptagen :) Pris mellan 1000 - 2000 :-

Helst ett kort med nvidia chipset, då jag använder Tv-tool, och det klarar inte av annat än Nvidia chipset tror jag ?

Eller tv-tool är kanske meningslöst? Kom med förslag.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Vilken djungel av grafikkort det finns! Skulle behöva er hjälp!!!

mikael_a skrev:

Helst ett kort med nvidia chipset, då jag använder Tv-tool, och det klarar inte av annat än Nvidia chipset tror jag ?

Å andra sidan kanske inte tv-tool ens behövs om du väljer ett annat kort. Men det beror ju på vilka funktioner du behöver. Själv använder jag gärna denna funktion:

Work on the monitor, watch a movie on TV same time

Och det är med Radeon 9600, där funktionen finns i drivrutinen. Alltså behövs inget tv-tool för min del (och tur är väl det, då tv-tool som sagt bara funkar med nvidia).

Precis så som jag har det nu, fast kör med tv-tool. Då får ni gärna rekommendera vilka kort ni vill, bara de kör att se på film + arbeta med datorn samtidigt.

är det ett: ASUS Radeon9600XT/TVD

eller: ASUS Radeon9600XT/TD
eller: ASUS Radeon9600XT/SE

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...jag vet inte, men jag tror minsann alla kort klarar av den enkla finessen att visa det vanliga på skärmen, samtidigt som den visar en overlay på tv-utgången. Det kan jag på mitt GeForce 4 utan några speciella program, ställer in i på de avancerade inställningarna bara...

ok...

mikael_a skrev:

är det ett: ASUS Radeon9600XT/TVD

eller: ASUS Radeon9600XT/TD
eller: ASUS Radeon9600XT/SE

Det jag har är bara ett XT. Jag kan inte ta emot några tv-sändningar med det. Däremot är det ett trevligt kort att använda när man vill kolla på divx-filmer. Jag är övertygad om att de varianter med tv-modul fungerar likadant, fast då med finnesser för tv-mottagning, förstås.

ok, så TVD har tv-modul? Har inte hittat någon som säljer det kortet dock.

mikael_a skrev:

ok, så TVD har tv-modul?

Det har jag ingen aning om. Jag bara antog att du hade räknat upp det som ett i mängden av kort med tv-moduler.

382 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
249 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)